Regulamentul 1371/2007/CE, intrat in vigoare in 3 decembrie 2009, a introdus protectia drepturilor calatorilor din transportul feroviar si impune imbunatatirea calitatatii si eficientei serviciilor de transport feroviar de calatori.

Legislatia europeana prevede o despagubirire de 25% din pretul biletului, daca trenurile intarzie intre 60 si 119 minute, si de 50% pentru intarzieri de peste 120 de minute.

Daca intarzierea trenului a provocat pierderea ultimei legaturi feroviare din acea zi, despagubirea este de 100%, compania feroviara fiind obligata sa asigure si cazarea pasagerilor afectati pe o noapte la un hotel de trei stele.

CFR Calatori, compania de stat care ar avea cel mai mult de suferit daca se aplica regulamentul in Romania, si celelalte companii din sector au obtinut doua derogari deja pentru aplicarea dispozitiilor, pentru perioade de cinci ani, intre 2009-2014 si 2014-2019, actuala derogare expirand in 3 decembrie 2019.

Legislatia europeana permite astfel de derogari pentru statele ramase in urma cu modernizarea infrastructurii feroviare.

Folosind aceasta posibilitate, Ministerul Transporturilor propune o noua derogare de cinci ani pentru aplicarea drepturilor calatorilor pe transportul feroviar.

"Avand in vedere amploarea lucrarilor de reabilitare a infrastructurii feroviare in vederea reducerii intarzierilor trenurilor de calatori, cat si prevederile Regulamentului UE nr. 1371/2007, se propune prelungirea termenului (...) cu 5 ani, pana la data de 3 decembrie 2024", se arata in nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Autorii proiectului motiveaza propunerea prin faptul ca firmele de transport feroviar de calatori nu ar putea face fata costurilor cu despagubirea calatorilor afectati de intarzieri.

In plus, Ministerul Transporturilor mentioneaza necesitatea unor investitii importante in sistemul infrastructura feroviara.

"Solicitarea acestor derogari se bazeaza si pe necesitatea prevederii de subventii suplimentare pentru investitii si eventual asigurarea din resurse proprii a sumelor necesare asigurarii standardelor minime de calitate a serviciilor de transport feroviar: modernizare material rulant, modernizarea sistemelor de informare la calator, dotari pentru persoane cu mobilitate redusa la nivelul statiilor de cale ferata etc", mai mentioneaza nota de fundamentare.

De Hotararea de Guvern ar beneficia toate companiile de transport feroviar de calatori din Romania, puternic subventionate de la bugetul de stat, indiferent de forma de proprietate. Pe piata transporturlui feroviar de calatori din Romania opereaza, in afara companiei de stat CFR Calatori, companiile private Regiotrans, Transferoviar Calatori si Interregional Calatori.