Cu toate acestea, exista diferente majore intre proiecte in ceea ce priveste costurile, desi standardele de cost intocmite de Ministerul Transporturilor stabilesc ca un kilometru sa nu coste mai mult de 3,8 milioane de euro la campie, 4,9 milioane de euro la deal si 6,1 milioane de euro la munte, scrie Ziarul Financiar.

Spre exemplu, cel de-al doilea lot al autostrazii Nadlac-Arad, situat in campie, se construieste cu 7,3 milioane de euro, in timp ce autostrada Bucuresti-Moara Vlasiei, aflata tot in zona de campie, costa 12,6 milioane de euro pe kilometru, potrivit calculelor ZF pe baza unor informatii de pe site-ul Ministerului Transporturilor (sumele in lei au fost transformate in euro la un curs mediu de 4,2 lei/euro).

Pe de alta parte, in zona de deal, autostrazi precum Orastie-Sibiu (lotul 2) sau Lugoj-Deva (lotul 1) se construiesc la un cost de 5,7 milioane de euro, respectiv de 7,3 milioane de euro pe kilometru. Care este explicatia diferentelor de pret?

"Trebuie luate in considerare si aspectele tehnice precum natura terenului de fundare, care creeaza in zona de campie necesitatea stabilizarii si consolidarii solului, de aici rezultand costuri ridicate cu fundatia autostrazii fata de zonele de podis, unde aceasta exista natural", spune Florin Popa, managing partner al companiei de consultanta in constructii Vitalis Consulting.

Daca in Romania autostrazile au ajuns sa coste si 14,7 milioane de euro pe kilometru, asa cum s-a intamplat in cazul Autostrazii Transilvania inainte ca Transporturile sa renunte la contract, in Bulgaria autostrazile sunt construite cu mai putin de 4 milioane de euro pe kilometru. Spre exemplu, un lot de 15 kilometri din Autostrada Struma din sud-vestul Bulgariei este estimat sa coste 53 de milioane de euro, adica circa 3,5 milioane de euro pe kilometru.

Citeste si

Negritoiu (ING): Bancile nu vor avea de ales daca vor trebui sa isi reduca expunerea pe Romania