"Infrastructura Romaniei, in special infrastructura de transport, are mare nevoie de imbunatatiri, ceea ce justifica cresterea substantiala a cheltuielilor cu drumurile din ultimii ani. Ne asteptam ca infrastructura de transport sa continue sa fie o prioritate in timpul redresarii economice din Europa. Investitiile in infrastructura de transport rutier, sustinute in parte de fonduri europene, vor continua sa constituie principala cheltuiala pentru investitiile in infrastructura de transport, cu o crestere prognozata de la 4,5 miliarde dolari in 2013 la aproape 9 miliarde dolari in 2025", a declarat Daniel Anghel, partener in cadrul departamentului de taxe si Lider al echipei de servicii pentru sectorul public al PwC Romania, citat de Mediafax.

Sectorul industriei grele din Romania pare sa aiba avantaje competitive fata de cele din statele vecine cu costuri de productie mai mari. Investitiile in aceste sectoare au inregistrat o crestere mare in anii dinaintea intrarii Romaniei in Uniunea Europeana, insa au scazut in timpul crizei economice globale. Pe termen mai lung, PwC se asteapta ca investitiile sa isi revina in sectorul metalurgic, chimic si de rafinare, urmand sa se dubleze de la 2,3 miliarde dolari in 2013 la 4,5 miliarde dolari in 2025.

Cheltuielile sociale vor constitui, de asemenea, o prioritate, cu cheltuielile de asistenta medicala in crestere cu aproximativ 0,5% pe an mai rapid decat cheltuielile pentru educatie, pe masura ce populatia Romaniei imbatraneste (desi intr-un ritm mai lent decat cele din Europa de Vest). Totalul cheltuielilor cu infrastructura sociala este de asteptat sa ajunga la 10 miliarde de dolari pe an pana in 2025.

"Pentru a isi consolida si accelera cresterea economica, Romania va avea nevoie de investitii masive in infrastructura in urmatorii 10 ani, in valoare de zeci de miliarde de euro. Pentru a finanta asemenea investitii mari, autoritatile publice ar trebui sa ia in considerare o gama mai mare de surse de finantare – de la fonduri europene la parteneriate public-private. Ar trebui sa ne inspiram din modelul spaniol de dezvoltare a infrastructurii, care a utilizat la maximum solutia concesiunilor. De asemenea, vom avea nevoie de bugete multi-anuale capabile sa finanteze pe termen lung proiectele de infrastructura aflate in derulare", a adaugat Anghel.

La nivel global, cheltuielile cu infrastructura vor creste de la 4.000 miliarde de dolari pe an in 2012 pana la mai mult de 9.000 mld. de dolari in 2025. PwC estimeaza ca intre 2014 si 2025 aproape 78.000 de miliarde de dolari vor fi cheltuite la nivel global pentru lucrari de infrastructura.

Raportul "Capital project and infrastructure spending: Outlook to 2025" analizeaza proiectele de investitii si cheltuielile de infrastructura in 49 dintre cele mai mari economii ale lumii, de pe sase continente. Raportul estimeaza amploarea investitiilor curente in infrastructura si evalueaza perspectivele de investitii de acum pana in 2025.