Lufthansa este în negocieri pentru preluarea unei părți din activele Air Berlin, care va continua să zboare și după intrarea în insolvență, datorită unui împrumut acordat de statul german.

Ryanair a precizat că este “o conspirație clară” între statul german, Lufthansa și Air Berlin, pentru a împărți activele celei din urmă.

“Este clar că această insolvență fabricată a fost pusă în scenă pentru a permite Lufthansa să preia Air Berlin fără datorii, ceea ce încalcă toate regulementele de concurență din Germania și din UE”, a precizat Ryanair.

“Cu ajutorul de stat de 150 de milioane de euro, Guvernul de la Berlin sprijină compania Lufthansa, care deține deja monopolul pe piața germană, să preia Air Berlin și să crească prețurile mai mult decât sunt deja”, au adăugat reprezentanții operatorului irlandez.

Guvernul german a respins acuzațiile, susținând că ajutorul oferit companiei Air Berlin nu a încălcat legislația anti-trust. “Respingem acuzațiile pe care Ryanair le-a făcut astazi, și anume că este o insolvență falsă”, a declarat un purtător de cuvânt al Executivului de la Berlin.

Cu toate acestea, Ryanair a depus o plângere atât la reglementatorul german al concurenței, Bundeskartellamt, cât și la Comisia Europeană.

Air Berlin, al doilea cel mai mare operator aerian german, după Lufthansa, și-a cerut, marți, insolvența, după ce cel mai mare acționar, compania arabă Etihad, și-a retras sprijinul financiar.

Ministrul Economiei de la Berlin, Brigitte Zypries, a declarat că înțelegerea privind preluarea de către Lufthansa a unei părți din activele Air Berlin ar trebui să fie parafată în lunile următoare.

Analiștii suțin că ieșirea de pe piață a companiei Air Berlin va face Germania mai competitiva și va deschide drumul pentru alți operatori să-și dezvolte operațiunile aici. Ryanair și EasyJet nu au resușit să intre decât cu câteva zboruri pe aeroporturi ca Berlin, Koln/Bonn, Düsseldorf și Frankfurt.

Programul lunii august arată că Germania reprezintă doar 9% din zborurile Easyjet și 7% din cele ale Ryanair, comparativ cu 76% dintre zborurile Lufthansa. Este de așteptat ca tot mai multe aeroporturi din Germania să treacă pe lista de priorități atragerea celor doi operatori low-cost, pentru vara viitoare, indiferent de cum va decurge procesul de insolvență de la Air Berlin”, a declarat Gerald Khoo, analist pe transporturi la Liberium Capital.

Ryanair are deja în plan să intre lanseze mai multe detinații din Germania. Reuters a scris, joi, că și Easyjet ar negocia preluarea unei părți din Air Berlin, informație pe care operatorul aerian britanic nu a comentat-o.

Air Berlin negociază cu trei companii vânzarea operaţiunilor

Air Berlin a anunţat că negociază vânzarea operaţiunilor cu trei companii, în timp ce două persoane apropiate situaţiei au spus că Lufthansa ar putea prelua majoritatea avioanelor operatorului aerian care a intrat în insolvenţă, relatează Reuters.

Insolvenţa a survenit într-o perioadă în care mulţi germani sunt în vacanţă şi înaintea alegerilor generale din Germania programate în septembrie, factori care presează guvernul să ajute la minimizarea impactului asupra călătoriilor şi pierderilor de locuri de muncă.

Ministrul Transporturilor, Alexander Dobrindt, susţine ca Lufthansa să cumpere o mare parte din activele Air Berlin, afirmând că Germania are nevoie de ”un campion naţional” în aviaţia internaţională.

Falimentul Air Berlin oferă Lufthansa şi altor operatori şansa de a câştiga acces pe aeroporturi ca Berlin Tegel şi Duesseldorf, cea mai mare companie aeriană germană dorind să îşi protejeze poziţia pe piaţa internă de rivalul low-cost Ryanair.

Una dintre variantele prezentate de directorul general al Lufthansa, Carsten Spohr, consiliului de supraveghere este preluarea a până la 90 din cele circa 140 de avioane operate de Air Berlin, toate acestea închiriate, a spus joi una dintre surse.

Cele 90 de avioane ar include şi 38 de aeronave închiriate deja de Lufthansa de la Air Berlin şi divizia Niki. O altă sursă a spus că număru lde avioane ar putea fi mai mic de 90.