CNAIR a transmis News.ro ca a formulat o plangere prealabila la Ministerul Finantelor impotriva raportului ANAF, dar nu a primit inca un raspuns.

Proiectul privind constructia autostrazii Brasov-Bors a fost aprobat in 2003, in timpul guvernarii Adrian Nastase, si a inceput in 2004, iar compania Bechtel trebuia sa finalizeze autostrada Transilvania pana in 2012.

Contractul, incheiat initial pentru suma de 2,2 miliarde de euro, a fost de mai multe ori modificat, iar in 2013 a fost reziliat, cu obligatii de plata din partea statului roman.

Intr-un raport al inspectorilor guvernamentali, din noiembrie 2013, se arata ca intelegerea cu Bechtel a fost modificata fara respectarea dispozitiilor legale, ceea ce a condus la prejudicii pentru stat.

Valoarea totala efectiv platita catre Bechtel, calculata initial la 2,2 miliarde euro pentru intreaga autostrada, a fost de 1,2 miliarde euro pentru doar 52 kilometri realizati.

Cine este vinovat de prejudiciile aduse statului roman

Potrivit raportului ANAF, CNAIR nu a demarat si a derulat o procedura de negociere cu Bechtel, ceea ce a dus la incheierea unui contract pagubos pentru statul roman.

”Nerespectarea de catre companie a prevederilor art. 1 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 120/18.11.2003, in sensul ca nu a demarat si nu a derulat o procedura de negociere cu Bechtel International Inc., fapt care a condus la incheierea unui contract si inscrierea in contratul incheiat cu aceasta firma a unor clauze paguboase pentru statul roman, concretizate in prejudicii majore asupra bugetului de stat”, se arata in raportul ANAF.

Din prejudiciul total calculat de Fisc, 298,7 milioane euro reprezinta suma achitata de CNAIR din fonduri de la bugetul de stat, iar 227,2 milioane euro reprezinta penalitati si dobanzi.

Fiscul sustine ca CNAIR avea obligatia de a recupera sumele platite ca avans constructorului, cu perceperea majorarilor de intarziere.

In plus, prin al doilea acord de modificare, cele doua parti au convenit sa elimine lucrarile de constructie pentru sase sectiuni, desi fusese achitata o suma initiala de 30 milioane de euro pentru inceperea lucrarilor pe toate cele opt sectiuni ale autostrazii. ANAF a cerut companiei de drumuri sa recupereze prejudiciile aduse bugetului de stat.

De cealalata parte, CNAIR sustine ca a depus la Ministerul Finantelor o plangere referitoare la acest raport, dar nu a primit nici pana acum un raspuns.

”Pana in prezent, CNAIR nu a primit inca un raspuns la plangerea prealabila impotriva raportului si nici instanta de judecata nu s-a pronuntat inca in ceea ce priveste solicitarea de suspendare a dispozitiei. Prin urmare, dupa epuizarea tuturor cailor de atac, compania va actiona in functie de solutia data de instanta de judecata. Compania va formula, in termenul legal, contestatie la executare si va solicita suspendarea provizorie a somatiei ANAF in fata instantelor judecatoresti”, se arata in raspunsul trimis la solicitarea News.ro.

In luna octombrie a anului trecut, procurorii au clasat dosarul privind disparitia contractului incheiat in 2003 cu compania Bechtel pentru Autostrada Transilvaniei, intrucat faptele de distrugere, abuz si neglijenta in serviciu cercetate in cauza s-au prescris, au declarat, pentru News.ro, oficiali ai Parchetului Judecatoriei Sectorului 5.