"Bugetul de venituri si cheltuieli prevedea, pentru aceeasi perioada (S1 - n.r.), o pierdere de 3,4 milioane lei. Pierderea de 49,9 milioane lei inregistrata la finalul primului trimestru a fost redusa la jumatate pe parcursul trimestrului II, astfel incat la finalul primului semestru pierderea totala este de 28,6 milioane lei. Trebuie spus ca, in domeniul aviatic, primul trimestru al anului este cel mai slab si ca, in aceasta perioada, companiile aeriene inregistreaza cele mai reduse venituri”, se precizeaza in comunicat.

Potrivit acestuia, pierderi neprevazute au fost generate in special de problemele tehnice care au condus la anularea sau intarzierea anumitor curse, determinand astfel plata unor penalitati neplanuite si reducerea veniturilor, fapt care a avut un impact semnificativ asupra cifrelor finale.

Tarom s-a confruntat cu probleme tehnice la aeronave din ce in ce mai dese, cea mai recenta anulare a unui zbor afectand pasagerii unei curse Madrid – Bucuresti. Aeronava cu 138 de pasageri la bord, care trebuia sa decoleze miercuri din Madrid, a fost amanata pentru joi dimineata, din cauza unei probleme tehnice.

"Performanta slaba a fostei conduceri executive in perioada ianuarie - martie 2016 a avut de asemenea un impact negativ asupra rezultatelor financiare. De altfel, acesta a fost si unul din motivele pentru care, in martie, Consiliul de Administratie a decis sa faca schimbari in echipa de management”, mai justifica reprezentantii operatorului aerian rezultatele financiara slabe.

Belgianul Christian Heinzmann a fost revocat din functia de director general al Tarom la sfarsitul lunii martie a acestui an, functia fiind preluata temporar de directorul financiar al companiei, Gabriel Stroe. La inceputul lunii august, Consiliul de Administratie al Tarom a decis ca Dan Plaveti sa preia temporar atributiile de director general al companiei, iar Gabriel Stoe sa revina ca director financiar.

In conditiile in care a doua jumatate a anului este cea mai profitabila in aviatie, acoperind sezonul de varf pe timpul verii si luna decembrie, reprezentantii operatorului aerian national estimeaza ca, la finalul lui 2016, nivelul pierderilor nu va depasi suma prevazuta in bugetul aprobat de Guvern, respectiv 6,9 milioane de lei. 

Un raport al Corpului de Control al Ministrului Transporturilor, publicat in primavara, arata ca TAROM a inregistrat, in ultimii doi ani, mai multe deficiente tehnice si administrative, care au determinat un numar foarte mare de curse anulate sau intarziate, cu consecinte negative asupra bugetului companiei, constand inclusiv in plata unor despagubiri in valoare de aproximativ un milion de dolari.

Ministrul Transporturilor: Aeronavele mari au ajuns intr-o faza critica a exploatarii

Flota Tarom va fi reinnoita, urmand ca pana in ianuarie sa fie stabilita si configuratia de rute cea mai avantajoasa pentru companie, a declarat, joi, ministrul Transporturilor, Sorin Buse.

"Planul este de a reinnoi toata flota. (...). Trebuie sa fie optiuni care sa fie si viabile tehnic, si avantajoase pentru noi, economic", a afirmat Sorin Buse, potrivit Agerpres.

Ministrul Transporturilor a mentionat ca aeronavele mari, Airbus-urile, au ajuns intr-o faza critica a exploatarii, iar daca s-ar continua cu ele ar fi costuri foarte mari pentru reparatii si intretinere.

"Este vorba de aeronavele mari, de Airbus-uri, care au ajuns intr-o faza critica a exploatarii in care, daca am continua, ar fi costuri foarte mari si pentru reparari, dar si pentru mentenanta si in continuare nu mai sunt niste aeronave foarte noi, nu sunt eficiente ca si consum de combustibil", a explicat Sorin Buse. El a adaugat ca Tarom nu mai are rute pe termen lung care sa justifice aceste aeronave. "Deci, din aceste motive trebuie cautate alte aeronave care sa corespunda configuratiei actuale de zbor", a spus ministrul.

Sorin Buse a mentionat ca urmeaza sa fie gasita, cu ajutorul consultantilor, configuratia de rute care este cea mai avantajoasa pentru Tarom si care poate sa aduca cel mai mare venit. "Si functie de aceasta configuratie, apoi se va concretiza exact flota cu care o sa ramanem in continuare. Aceasta analiza a modelului de business, cu ajutorul consultantei, dorim sa o terminam la sfarsitul anului, poate in ianuarie anul viitor, si atunci vom decide exact aeronavele", a declarat Buse.

El a precizat ca avioanele mici, ATR-urile, sunt la o anumita etapa a vietii lor. "Cand o sa terminam etapa aceea de consultanta, o sa hotaram modelul de business, rutele pe care mergem si in functie de asta o sa fie comandate aeronave noi", a mai spus Sorin Buse.

Conform acestuia, exceptand cele doua aeronave mari "care trebuie inlocuite pana la sfarsitul anului", restul aeronavelor "inca pot fi folosite, nu sunt atat de critice".

Buse a adaugat ca nu este obligatoriu ca aeronavele care vor fi achizitionate sa fie noi. "Nu este obligatoriu neaparat ca aeronava noua este cea mai convenabila pentru noi din punct de vedere al business-ului. O sa ne uitam la achizitia de aeronave si in functie de raport pret - calitate - model, functie de rute, o sa alegem cele care corespund modelului pe care il alegem", a conchis ministrul Transporturilor, Sorin Buse.

Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane Tarom a fost infiintata in 1954. Din iunie 2010 este membra a Aliantei SkyTeam, din 1993 membra a Asociatiei Internationale a Transportatorilor Aerieni (IATA) iar din 2000 este membra a Asociatiei Companiilor Aeriene Europene (AEA).