Metroul londonez, cunoscut si ca “The Tube”, aniverseaza anul acesta 150 de ani de la infiintare, noteaza CNN. O doada asupra eficientei cu care a fost construit sta tocmai trecerea acestei probe a timpului.

Dar sunt si alte magistrale feroviare la fel de bine puse la punct. Metroul din Copenhaga are un sistem automat care functioneaza 24 de ore pe zi, cel din Sao Paulo, de numai 74 kilometri de sine, transporta zilnic 3,3 milioane de pasageri, iar Montrealul se lauda cu cele mai mici amprente de carbon din lume pentru reteaua sa de transport in subteran.

Iata, pe scurt, care cele mai bune magistrale din lume:

Hong Kong

Este imaculat, bine semnalizat, ieftin, ajunge la timp si conecteaza cele mai multe puncte din oras si chiar cateva sate adiacente. Exista conexiune Wi-Fi in 42 de statii, podele tactile si panouri in alfabetul Braille pentru persoanele cu dizabilitati. Ca sa nu mai vorbim de dusuri publice, magazine, banci si restaurante. Calatorii isi pot cumpara foarte usor bilet de la automate. Cele 150 de statii intinse pe 211 kilometri de sine sunt traversate zilnic de 3,4 milioane de calatori.

Seul

Metroul din Seul este condus de trei companii diferite (din care doua de stat) si transporta sapte milioane de pasageri zilnic, pe cele noua trasee. Este unul dintre putinele din lume in care functioneaza telefoanele mobile si internetul wireless, fiind echipate si cu televizoare si sistem climatic – ceea ce inseamna ca iarna scaunele sunt incalzite.

Singapore

In 2010, sistemul de metrou din Singapore a luat titlurile de Cel mai eficient din punct de vedere energetic, Cel mai inovativ din punct de vedere tehnologic si Cel mai bun metrou din regiunea Asia-Pacific, acordate de MetroRail Awards. Astazi, sistemul transporta 600 milioane de pasageri anual.

Londra

Metroul londonez a fost primul din lume, deschizandu-se in 1863. Este greu de batut la capitolul istorie si preturi, functionand destul de bine pentru numarul de ani pe care il are. Anual, face peste un miliard de calatorii.

Paris

Metroul din orasul luminilor este neobisnuit de dens, cu 245 de statii inghesuite pe 14 magistrale si 87 kilometri patrati de oras. Transporta anual 1,5 miliarde de pasageri si este unul din top cinci cele mai aglomerate sisteme feroviare din lume.

Madrid

Cu 294 kilometri de sine, Madridul are al saselea cel mai lung sistem de metrou din lume. Serviciile feroviare suburbane adauga inca 386 de kilometri la acest numar. Deserveste 1,5 miliarde de pasageri in fiecare an, cu 21 de magistrale si 396 de statii. O cifra impresionanta, daca stam sa ne gandim ca orasul are doar 6,5 milioane de locuitori. Statiile subterane sunt atat de mari, incat pot gazdui evenimente majore, cum a fost cazul festivalului de fitness din mai 2011, care a atras 2.600 de vizitatori. Una din statii include un muzeu arheologic de 200 metri patrati. De asemenea, metroul din Madrid are 1.656 de scari, mai multe decat oricare altul din lume.

New York

Metroul din orasul care nu doarme niciodata functioneaza si el 24 de ore pe zi. Este foarte bine organizat, motiv pentru care si-a si reluat activitatea foarte repede, dupa ce a fost devastat in 2012 de uraganul Sandy. Programul Music Under New York sprijina muzicantii locali.

Tokyo

Sistemul feroviar al Tokyo este renumit pretutindeni: ultra-rapid si extrem de punctual. Are 102 magistrale si transporta 14 miliarde de calatori anual. In schimb, se poate dovedi destul de dificil sa te descurci in el, din cauza complexitatii sale.

Guangzhou, China

Dupa mai multe incercari esuate, Guangzhou si-a deschis prima linie de metrou abia in 1997, iar pe cea de a doua in 2002. Investitiile din infrastructura au luat avant in 2004, cand orasul a primit permisiunea sa gazduiasca Jocurile Asiei, asa ca in urmatorii sase ani primaria a cheltuit 11 miliarde de dolari pentru sistemul de metrou. In prezent exista opt magistrale, 144 de statii, 236 kilometri de sine, totul construit in 11 ani de zile. Numai in 2008 transporta 1,2 miliarde de pasageri.