Această practică, întâlnită tot mai des în multe medii de business din România, asigură atât o creștere a calității, cât și a cantității de trafic pe un anumit site, ceea ce conduce la o creștere a vizibilității brand-ului în mediul online.

Însă, în ciuda acronimului, optimizarea SEO este mai degrabă orientată spre oameni și spre experiență acestora, a întrebărilor puse și a tipului de conținut pe care aceștia doresc să îl vadă.

Drept urmare, în prezent, au apărut multe agenții orientate către marketingul digital, care oferă și acest tip de servicii. Altfel spus, când apelăm la o agentie SEO, ne așteptăm să vedem o creștere a traficului pe site-ul nostru care, având o vizibiliate mai bună în mediul online, va genera mai multe vânzări.

În România putem vorbi de marketingul prin Google, întrucât celelalte motoare de căutare au o cota de piață nesemnificativă.

SEO a suferit transformări majore de-a lungul timpului. Mai multe informații aflăm de la Ovidiu Joița, proprietarul iAgency.ro și fondatorul primei școli de SEO, JediSEOSchool.ro.

Reporter: Când a apărut ideea fondării unei agenții SEO și ce te-a împins către acest domeniu?
Ovidiu Joița: Am deschis iAgency.ro în 2008, cu gândul de a realiza campanii interactive. iAgency trebuia să fie Interactive Agency, o agenție interactivă.

Din cauza faptului că era un concept prea nou pentru România, am schimbat puțin direcția în zona digitală și am oferit servicii SEO. În acel moment SEO era o activitate preponderent tehnică, însă în prezent lucrurile s-au schimbat radical, activitatea migrând tot mai mult către marketingul online. Chiar și astăzi dacă vei cauta în Google “agenție interactivă”, ne vei găși în prima poziție organică. (neplătită)

R: Ați depășit 10 ani de activitate, felicitări! Povestește-ne de schimbările majore petrecute în acest interval:
O: În SEO există schimbări și de la lună la lună, însă au existat câteva etape importante în evoluția Google iar odată cu această evoluție dată în principal de tehnologiile noi și creșterea vitezei de procesare, a trebuit să existe și o evoluție în serviciile noastre.

Prima schimbare a apărut prin anul 2011, odată cu apariție primului algoritm de penalizare Google, denumit “Panda”. Regulile vechi de SEO au fost în mare parte penalizate și a trebuit să ne adaptăm acestei schimbări.

Al doilea an important în evoluție a fost 2015, an în care Google a introdus variabile noi în algoritmul de sortare, precum valoarea brandului și indicatorii de User Experience (experiență utilizatorilor pe site). Sigur, aceste schimbări nu s-au simțit imediat în România, ci pe măsură ce competiția online a crescut.

În prezent, Google folosește algoritmi de “ranking” diferiți, în funcție de cât de competitivă este piață respectivă. Cu cât există o competiție mai mare (ex: produse electronice, cosmetice, turism, etc) cu atât activitatea de SEO devine mai complexă și se suprapune peste tot ce înseamnă marketing online.

R: Ce diferențe există între o agenție digitală de avertising și o agenție SEO?
O: O agenție de “digital” full service, activează pe toate canalele de vânzare din mediul online. O agenție SEO trebuie să cunoască toate canalele online, însă se raportează în special la vizibilitatea și vânzările generate prin Google Organic. (neplătit)

R: Care au fost cele mai nerealiste așteptări pe care le-ai avut de la clienți?
O: De-a lungul timpului, când poate nici experiența noastră nu era foarte mare, am avut clienți cărora nu le-am explicat foarte clar ce înseamnă SEO și care și-au setat așteptări nerealiste.

În SEO nu poți obține rezultate mai devreme de 6-8 luni iar câțiva dintre clienți nu au înțeles acest lucru și au abandonat colaborarea când erau aproape de rezultate. Din acest motiv, în prezent, avem discuții ample cu toți clienții prin care le explicăm exact ceea ce facem și când ar trebui să așteptăm rezultatele.

O creștere a unei poziții în Google, pentru o expresie de căutare, din pagină 10 în pagină 2, reprezintă o evoluție în SEO, însă în vânzări este inexistentă. Din acest motiv punctul de “Break Even” pentru aceste servicii poate să depășească 1 an de zile. Este nevoie de încredere în furnizorul de servicii de SEO, pentru a aștepta atâta timp.


R: Am citit că în ultimul timp ai deschis și o școală de SEO, JediSEOSchool. Care sunt așteptările cursanților în urmă absolvirii?
O: Da, este un proiect drag mie. Am deschis Școala de SEO pentru că piața are nevoie de specialiști. Aceștia trebuie să se formeze, trebuie să învețe de undeva iar în școli și facultăți nu există cursuri pentru acest domeniu.

Am încercat să fac o programă de curs în urmă căruia absolvenții să plece cu toate noțiunile necesare pentru a activă în domeniul nostru. Totuși un specialist SEO nu se formează în 2 luni, durata actuală a cursului. Mai are nevoie și de experiență, SEO nu este o știință exactă. Însă JediSEO School este cel mai bun punct de plecare în acest domeniu vast.

R: Ce sfat le dai celor care vor să își deschidă o agenție SEO? Care sunt dificultățile la care se pot aștepta?
O: În primul rând transparență maximă față de clienți. În prezent peste 90% dintre cei care vând aceste servicii nu performează. Piață noastră se bucură de o cerere foarte mare și o ofertă calitativă foarte mică. Sunt mulți “oportuniști’ care tarifeaza SEO fără a livra rezultate, creând în același timp o neîncredere generală a antreprenorilor pentru acest domeniu.

Noi la iAgency.ro suntem limitați în capacitate și nu putem accepta toate solicitările care ne vin.

Totuși, de fiecare dată când am ocazia, stau de vorba și cu antreprenori aflați la început de drum, care poate nu-și permit să lucreze cu noi, tocmai pentru a-i avertiza în privința serviciilor digitale, în general, de slabă calitate. Mai ales când nu ai bani, ai șansa să găsești colaboratori ce nu îți vor oferi rezultatele așteptate. Sunt mulți cei care vând servicii SEO pe 2-300 de euro/lună... bani cheltuiți degeaba de antreprenori fără cunoștințe în “online”.

Îți mulțumim pentru lămuriri, Ovidiu! Mai multe detalii despre SEO puteți citi și pe Blogul iAgency.ro, poate cea mai veche agenție SEO din România. Dacă doriți să învățați SEO puteți să vă înscrieți la cursurile JediSEO School, pentru a avea o bază solidă de plecare către SEO și marketingul online.