Luam cazul unui sofer de Dacie din Bucuresti, fara mare experienta la volan. La 21 de ani ajunge sa plateasca pana la 4400 de lei anual. Preturile scad odata cu inaintarea in varsta.  Daca soferul are 29 de ani, se injumatatesc. Iar odata trecut pragul de 30 de ani, pretul scade si mai mult, pana la 1200 de lei. Un sofer de 37 de ani plateste doar 530 de lei pe an.

Societatile de asigurari considera ca tinerii sunt mai predispusi la tamponari si accidente decat soferii mai in varsta. Asa ca, indiferent de temperament ori experienta la volan, toti tinerii sunt taxati scump, fara discriminare.

Bogdan Andriescu - presedinte Uniunea brokerilor de asigurari: " Fac mai des accidente. Poate stau mai mult in trafic. Poate fiind mai tineri sunt si mai grabiti, sigur sunt mai putini experimentati".

Pretul unei asigurari depinde si de istoricul fiecarui sofer. Conducatorii care nu sunt implicati in accidente ani de zile primesc reduceri substantiale, in schimb cei care au provocat incidente in trafic sunt penalizati si dau mai mult. Ciudat este insa ca un sofer fara niciun incident avut isi pierde facilitatile daca isi cumpara o masina noua. Calculul se reseteaza, semn ca asiguratorii tin cont de masina, nu de cine o conduce.

Preturile difera si in functie de oras. Astfel, un tanar din Constanta sau Bucuresti plateste mai mult decat unul din Brasov sau Arad.

Ca sa dea mai putin, unii isi trec masinile pe numele parintilor, fratilor mai mari sau bunicilor.

Ministrul Finantelor spune ca in unele cazuri RCA-ul pentru tineri ajunge sa fie chiar mai scump decat masina pe care o conduc si a cerut Autoritatatii de supraveghere financiara sa intervina.

Situatia creata a atras atentia premierului Victor Ponta.

"Autoritatea de Supraveghere Financiara desfasoara in prezent un proces de analiza a modului in care sunt stabilite, de catre societatile de asigurare, tarifele RCA pentru segmentul tinerilor. Dorim ca pana la finele lunii februarie sa identificam, prin dialogul initiat deja din luna decembrie 2014 cu asiguratorii, o solutie acceptabila pentru aceasta categorie. Acestia au modalitati diferite de a calcula tarifele, conform propriilor standarde, vrem insa sa actionam - prin instrumentele pe care le avem la indemana - in directia eliminarii diferentierilor excesive", se arata intr-un raspuns al institutiei, citat de Mediafax.

Ministrul Finantelor Publice, Darius Valcov, a solicitat sambata conducerii ASF sa reanalizeze si sa regandeasca sistemul de asigurari RCA pentru tinerii sub 25 de ani, pentru ca majoritatea acestora nu-si permit sa plateasca tarife de peste 2.000 lei.

"Actuala realitate este una care ii pune pe tineri in dificultatea de a plati niste polite RCA care pot ajunge sa fie chiar mai scumpe decat masina pe care o conduc. Trebuie identificata o solutie pentru a nu pune presiune pe tineri. Sunt convins ca marea parte a acestora nu isi vor putea permite sa plateasca un RCA de peste 2.000 de lei. Am incredere ca speta va fi reanalizata de catre ASF, astfel incat sa venim in sprijinul tinerilor si nu impotriva lor", a declarat ministrul Finantelor, intr-un comunicat de presa.

La randul sau, premierul Victor Ponta a afirmat ca preturile actuale la sistemul de asigurari RCA sunt excesive pentru puterea financiara de care dispun tinerii, iar o masina nu ar trebui sa fie considerata un lux pe care doar unii sa si-l permita, precizand ca sprijina cererea ministrului Valcov de reanalizare a sistemului.

In decembrie 2014, presedintele ASF, Misu Negritoiu, a declarat la comisia pentru buget din Camera Deputatilor ca va reanaliza pana in februarie situatia politelor RCA pentru tineri, pentru a vedea de ce sunt atat de mari. El a aratat ca in anul 2015 va fi o monitorizare permanenta a acestei probleme, aratand ca va trebui sa se defineasca notiunea de tineret.

Pe segmentul politelor RCA activeaza zece companii, si anume Allianz-Tiriac Asigurari, Asirom, Astra, Carpatica Asig, City Insurance, Euroins Romania, Generali Romania, Groupama, Omniasig si Uniqa, potrivit datelor Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF).

Subscrierile din polite de asigurare de raspundere civila auto (RCA) obligatorie au crescut cu 11% in primele noua luni ale anului trecut, la 1,94 miliarde de lei, pe fondul avansului primei medii cu 3%, la 515 lei, si al numarului de contracte cu 4%, la 5,37 milioane, potrivit datelor ASF.