Teoretic, daca in ultimul an ati condus prudent si nu ati provocat accidente, ar trebui sa beneficiati de o reducere consistenta la innoirea politei RCA, de pana la 50%. Insa regula nu se aplica si in cazul soferilor care incheie o asigurare pentru o noua masina. 

Iata discutia cu un broker, inregistrata cu camera ascunsa. 

"Bonusul este dat de doua criterii: CNP si seria de sasiu. Schimbati masina, schimbati seria de sasiu.

-Nu conteaza ca nu am accidente, nu am...

-Din pacate, in Romania nu. In afara intri pe criteriul de CNP." 

Nu este un caz izolat.

"Face legatura cu CSA-ul. Bagam seria masinii, numarul de inmatriculare. Datele masinii cu CNP-ul si ce da aplicatia eu aia va pot spune. Pleaca de la 0. Nu aveti nici malus, nici bonus.

- Bonusul nu e pentru sofer?

- Sincer sotul si-a luat masina anul trecut si a plecat de la bonus zero." 

Pentru acesti brokeri conteaza mai putin ca in lege scrie negru pe alb: Stabilirea noii clase bonus-malus pentru un vehicul nou-dobandit se face pornind de la clasa bonus-malus de care asiguratul a beneficiat anterior. 

"Cei care constata ca asiguratorii nu respecta legea se pot adresa la noi, la CSA si vom lua masurile", spune Mona Cucu, director de asigurari RCA CSA. 

Din pacate, lipsa unui sistem adevarat de bonus-malus ii afecteaza pe toti soferii si scumpeste politele de asigurare obligatorie.