"Pentru a rezolva problema pe termen scurt si pentru a da timp institutiilor responsabile sa implementeze acest nou cadru normativ, la propunerea transportatorilor si dupa consultari cu Consiliul Concurentei, vom veni in acest proiect de ordonanta si cu propunerea de a ingheta preturile primelor de asigurari obligatorii pentru o perioada de 6 luni. Pe baza ordonantei, in termen de 30 de zile, ASF va trebui sa vina cu un calcul al costului mediu pentru diferitele categorii de asigurari, care sa fie pretul de referinta pentru asigurari pe urmatoarele sase luni, pretul de referinta la nivelul caruia sa fie inghetat nivelul pretului pe care il vor plati asiguratorii, in ideea ca in aceste sase luni sa avem tot acest sistem de urmarire a preturilor pus la punct, cu aceste calcule ale pretului de referinta, care sa fie facute publice si care sa constituie, intr-adevar, o referinta pentru cei care fac asigurari, dar si pentru clienti", a explicat Ciolos, la inceputul sedintei de Guvern, scrie Agerpres.

Premierul s-a aratat increzator ca, prin adoptarea ordonantei in sedinta de miercuri, transportatorii vor renunta la proteste.

"Speram ca prin acest proiect de ordonanta de urgenta sa putem clarifica practic tot ceea ce a ramas in suspans in aceste ultimele luni si ceea ce a dus la masura suprema pe care transportatorii au decis sa o asume, si anume protestul. Speram ca prin acest proiect de ordonanta sa evitam protestele, pe de o parte, si, pe de alta parte, sa cream cadrul normativ imediat pentru ca aceste probleme sa fie rezolvate atat pe termen scurt prin aceasta plafonare-inghetare a preturilor de referinta, dar si pe termen mediu, pe termen lung dand un nou cadru normativ care sa asigure mai multa claritate, mai multa transparenta si mai multa echitate in modul in care se calculeaza aceste prime care sunt obligatorii", a afirmat Ciolos.

Negritoiu: Situatia politelor RCA este rezultatul conditiilor preliminare ale acquis-ului la care Romania a aderat odata cu intrarea in UE

Situatia politelor RCA de astazi este de fapt rezultatul conditiilor preliminare ale acquis-ului la care Romania a aderat odata cu intrarea in Uniunea Europeana, a declarat miercuri Misu Negritoiu, presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), in cadrul Comisiilor reunite de buget-finante din Camera Deputatilor.

"Situatia RCA de astazi este de fapt rezultatul conditiilor preliminare ale acquis-ului la care Romania a aderat odata cu aderarea la UE. In 2007, Romania s-a angajat sa liberalizeze piata RCA. In mod normal, Romania ar fi trebuit sa aiba un plan de tranzitie a liberalizarii tarifelor RCA asa cum are in adoptarea monedei unice. Acest lucru nu s-a intamplat. In 2010, politele RCA se vindeau cu 50% sub costuri, in 2015 Astra vindea vindea polite cu 68% sub costuri. Noi, ca autoritate investita cu mandat de Parlament, trebuie sa supraveghem functionarea si stabilitatea pietei de asigurari in Romania", a spus Negritoiu.

El a precizat ca ASF a realizat o evaluare a stabilitatii financiare a societatilor si a gasit in bilanturile financiare ale asiguratorilor un deficit financiar de 2 miliarde de lei.

ASF propune realizarea unui fond de compensare a transportatorilor afectati de liberalizarea preturilor RCA

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) propune realizarea unui fond de compensare a transportatorilor afectati de liberalizarea preturilor RCA, care sa fie alimentat, in mare parte, de asiguratori, a declarat, miercuri, Misu Negritoiu, presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), in cadrul Comisiilor reunite de buget-finante din Camera Deputatilor.

"Putem sa facem un fond temporar de compensare a transportatorilor, mai ales intreprinderi mici si mijlocii pentru categoriile de vehicule cele mai afectate de liberalizare luand in considerare atat situatia financiara cat si activitatea lunara a transportatorilor. Acest fond poate fi alimentat de asiguratori in cea mai mare parte, probabil si unii asigurati, dar poate fi capitalizat eventual din economiile pe care ASF le-a realizat in bugetul propriu in ultimii 2 ani. Sustinem stimularea intrarii in piata de noi asiguratori, inclusiv societati de asigurare cu capital de stat, si daca este nevoie putem sa si contribuim prin Ministerul de Finante la capitalizarea unei astfel de societati. Putem sa extindem obiectul de activitate al fondului catre victimele strazii, care sa acopere daunele exagerate care vin din vatamarile corporale", a spus Negritoiu.

Potrivit acestuia, 50% din cheltuielile de dauna merg la extern pe carte verde. "Sunt evenimente pe care noi nu putem sa le controlam sau sa le reglementam. Sunt tari in care despagubirile pentru victimele corporale sunt pe legislatie nationala si sunt nelimitate", a precizat seful ASF.

El este de parere ca ar trebui imbunatatit si comportamentul asiguratilor. "Eu cred ca trebuie sa lucram pe imbunatatirea comportamentului asiguratilor, inclusiv a conducatorilor si proprietarilor de vehicule, prin educare si aplicarea de tehnologii moderne, inclusiv de instalarea pe black box", a mai afirmat Negritoiu.

Senatorii au modificat legea RCA. Ce schimbari aduce noul act normativ

Senatul a adoptat, marti, propunerea de lege privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule.

Propunerea de lege este initiata de senatorii PSD Viorel Arcas, Leonardo Badea, Marius Bota, Eugen Teodorovici si senatorul UDMR Vegh Alexandru, are un caracter ordinar, iar Senatul a adoptat-o, in calitate de prima Camera sesizata, cu 74 de voturi 'pentru', cinci voturi 'impotriva' si opt abtineri.

Presedintele Comisiei pentru buget, Viorel Arcas, a declarat ca nu exista pana acum un cadru legislativ care sa reglementeze contractul RCA iar principalele modificari vizeaza introducerea tarifului de referinta si infiintarea unei societati cu capital de stat care sa asigure piata concurentiala. Sarcina stabilirii tarifului de referinta pentru RCA revine ASF, iar toate firmele asiguratoare sunt nevoite sa il respecte.

"Principala modificare este acel tarif de referinta, de acolo urmeaza mai multe modificari, modul cum se stabileste tariful, sarcina data ASF de a stabili un tarif de referinta care duce la limitarea cresterilor la tariful RCA. A doua (modificare - n.r.) este o sarcina data Guvernului de a se ocupa intr-un anumit termen de infiintarea unei societati sau crearea unei activitati in cadrul societatilor de stat - cum este Eximbank - ca sa incheie asemenea asigurari. Intrand pe piata, concurenta va fi alta. Bineinteles cu asigurarea unui profit sau chiar fara profit, dar acoperirea costurilor, pentru ca nu trebuie sa faca societatile de stat profit, trebuie sa asigure bunastarea populatiei. Oricum, se ajunge la un mediu concurential mult mai sanatos. La ora actuala nu avem decat niste operatori privati care sunt cam toti straini, statul nu are", a declarat Arcas. citat de Agerpres.

Potrivit raportului comisiei, tariful de referinta se calculeaza pe baza daunei medii determinate trimestrial si comunicate public de catre ASF, statistic, pentru fiecare categorie de vehicul in parte, pe baza platilor efective de daune achitate de catre companiile de asigurari RCA din piata si raportate la frecventa statistica a producerii evenimentelor pe categoria segmentelor de vehicule.

"In calculul tarifului de prima, asiguratorii RCA pot folosi numai criterii de risc, indicii de incarcare, coeficienti de majorare si/sau corectie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor fundamentate statistic, asigurandu-se in acest fel o proportionalitate intre tarifele practicate in perioade succesive si evolutia daunalitatii pe segmentul respectiv de asigurati. Cheltuielile administrative si de vanzare ale politei de asigurare, incluse in tariful de prima, nu pot depasi cumulat 25% din tariful rezultat", se arata intr-unul din amendamentele aduse legii si asumat de Senat.

De asemenea, pentru determinarea sumei reprezentand prima de asigurare, asiguratorul RCA poate lua in calcul istoricul daunelor platite in ultimii cinci ani pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat.

Legea propune, totodata, eliminarea criteriului varstei in calcularea pretului contractului, precum si faptul ca numai cei care parasesc teritoriul Romaniei sunt obligati sa plateasca cartea verde.

Asigurarea RCA va putea fi incheiata integral sau in rate, pe o perioada cuprinsa intre o luna si un an, iar service-urile care refuza repararea unei masini asigurate risca sa isi piarda licenta. Si asiguratorii care nu vor plati in termenul legal vor avea de suferit, inclusiv prin posibilitatea de a-si pierde licenta.

Potrivit raportului comisiei, initiativa legislativa mai cuprinde si dispozitii referitoare la modul de solutionare si de stabilire a despagubirii, plata acesteia, termenul de plata, desemnarea si atributiile reprezentantului de despagubiri, "prevederi care in prezent sunt reglementate prin legislatia secundara emisa de ASF".