"A mai trecut o luna - la fel de slaba din punct de vedere al vanzarilor - si care nu aduce decat pesimism pe o piata blocata intre niste tichete (obtinute pentru rablele casate) si resursele financiare modeste ale potentialilor cumparatori de autovehicule. Si la nivelul Uniunii Europene piata sufera o ajustare importanta (de peste 7%), mai severa insa (intre – 40% si -14%) in tari precum Portugalia, Grecia, Italia si Franta. In ceea ce priveste Romania, consideram ca situatia se datoreaza in special derularii defectuoase a Programului «Rabla» (...). La aceasta se adauga ezitarile legate de utilizarea taxei pe emisii poluante ca si instrument eficient de stimulare a achizitiei de vehicule noi", se arata intr-un comunicat al al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). 

In primele opt luni au fost inmatriculate cu 2,5 ori mai multe vehicule de ocazie decat noi. Asta si din cauza scaderii cu 25%, din ianuarie 2012, a taxei pentru cele second hand. 

Topul vanzarilor de autoturisme din primele opt luni:

1. Dacia (12.223 unitati vandute, 26,1% din total)

2. Volkswagen (5.345 unitati - 11,4%)

3. Skoda (4.409 unitati - 9,4%)

4. Renault (3.189 unitati - 6,8%)

5. Ford (3.041 unitati - 6,5%)

6. Hyundai (2.078 unitati - 4,4%). 

Topul modelelor

1.  Dacia Logan (6.175 unitati)

2. Dacia Duster (3.423 unitati)

3. Skoda Octavia (2.348 unitati)

4. Renault Clio

5. Logan MCV

Toate clasele de volum (A-D) inregistreaza la opt luni scaderi semnificative (intre -12% si -30%). Scaderile sunt mai mici in cazul claselor SUV si monovolum, in timp ce clasa lux consemneaza si ea un regres important. Singura clasa ramasa pe plus la opt luni este clasa E / executive (+27,5%, la un volum total de 691 unitati). 

 "In functie de tipul de combustibil, pe primele 8 luni din 2012, remarcam o egalitate perfecta intre diesel si benzina, cu o crestere importanta pentru motoarele diesel comparativ cu anul trecut, cand aveau o cota de piata de doar 40,2%. In aceste conditii, vanzarile de autoturisme cu motoare diesel au inregistrat o scǎdere de numai 3% comparativ cu cea inregistrata de cele pe benzina, care a fost de -35%. In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV) acestea au inregistrat in primele 8 luni o crestere 1,6%, pe marci primele locuri fiind ocupate de catre Dacia, Ford, Volkswagen, Renault si Fiat, acestea acoperind peste 68% din totalul pietei", arata APIA, potrivit Mediafax.

La capitolul productie, in luna august au fost asamblate 9.816 autovehicule, cu 65% mai putine decat in luna precedenta, ceea ce face ca pe intreaga perioada (ianuarie - august) sa fie inregistrata o scadere de 7,2% comparativ cu perioada similarǎ din 2011, la 202.474 unitati. 

La exporturi se inregistreaza o crestere generala de 3,6% comparativ cu aceeasi perioada din 2011, pe un volum total de 197.734 unitati.

"In continuare, in conditiile unei piete interne aproape de colaps, exportul reprezinta principala sursa de mentinere a productiei (si deci a locurilor de munca), acesta asigurand desfacerea pentru mai mult de 97% din autovehiculele produse in tara", arata asociatia. 

Topul modelelor cautate la export in august

1. Dacia Duster (2.440 unitati)

2. Sandero (1.679 unitati)

3. Logan (856 unitati)

APIA estimeaza ca la nivelul acestui an vor fi vandute maxim de 85.000 de unitati (autoturisme + vehicule comerciale usoare si grele), in scadere cu peste 22% fata de anul trecut, volumele fiind similare cu cele inregistrate acum 12 ani.