BMW, cel mai mare producator de automobile de lux la nivel mondial, a expus la CES modelul electric i3, care va fi disponibil in showroom-uri in cateva luni.

Una dintre caracteristicile automobilului este functia de parcare laterala sau cu spatele fara participarea activa a conducatorului auto, care trebuie numai sa apese un buton, potrivit Wall Street Journal.

Parcarea laterala partial automata este deja prezenta pe modele de la Ford sau Lexus, insa sistemele oferite de aceste marci necesita atentia soferului, care trebuie spre exemplu sa opreasca automobilul in pozitia corecta.

Noul sistem prezentat de BMW poate schimba vitezele si poate accelera si frana la viteze reduse in timpul manevrelor de parcare, subliniaza compania. De asemenea, masina "simte" aparitia unui obstacol in timpul manevrei si franeaza.

Sistemul nu functioneaza fara prezenta unei persoane pe locul soferului, care trebuie sa tina apasat permanent pe un buton in timpul manevrei de parcare, fiind astfel raspunzator de eventuale pagube.

Tehnologiile anterioare de parcare asistata oferite de BMW si de atle marci pot prelua de la sofer doar comenzile de directie, a subliniat BMW.

Totodata, Audi demonstreaza la Las Vegas o tehnologie care poate prelua controlul automobilului in conditii de trafic "bara la bara", in regim de pilot automat. Astfel, automobilul se ocupa de directie, acceleratie si frana in conditii de trafic foarte aglomerat, utilizand un arsenal de senzori radar, laser si pe baza de ultrasunete pentru a detecta obiectele din jur.

Oficialii Audi noteaza ca tehnologia va fi disponibila clientilor ca optiune peste 4-5 ani. Dezvoltarea tehnologiilor de tip pilot automat la automobile a castigat tot mai multa atentie in ultimii ani, in principal datorita investitiilor bine promovate ale Google in domeniu.

Automobilul complet autonom este insa departe de productia de serie, tehnologia fiind inca la inceput de drum, prea scumpa si prea putin testata pentru a fi gata de exploatare comerciala. "Nu credem ca autovehiculul complet automat este suficient de sigur. De asemenea, trebuie reduse costurile", a declarat vicepresedintele de marketing al Ford, Jim Farley, citat de WSJ.

Ford a prezentat in luna decembrie un prototip complet autonom. Pe langa chestiunile legate de tehnologie, legea si reglementarile de siguranta in trafic interzic conducatorilor auto sa cedeze catre un computer controlul asupra automobilului, si implicit raspunderea pentru eventuale accidente.

"Cu exactitate, situatia juridica variaza de la o tara la alta si exista multe intrebari fara raspuns", a afirmat Björn Giesler, inginerul Audi care a demonstrat la Las Vegas tehnologia de nagivatie prin trafic aglomerat.

In pofida obstacolelor de natura legala, producatorii auto vor sa introduca inca din acest an tehnologii care pot prelua pentru scurte perioade de timp, in anumite conditii, controlul asupra automobilului.

Armin Graeter, inginer BMW specializat in directie asistata, spune ca in prima faza astfel de functii vor avea scopul de a prelua de la conducatorul auto sarcinile mai anoste, precum mentinerea directiei la drum drept, cu viteza constanta, inaintarea prin trafic aglomerat sau manevrele mai complexe, de parcare laterala.

Graeter a demonstrat la CES sistemul de parcare asistata al BMW i3. El a tras masina in dreptul unui loc de parcare liber si a activat sistemul, ridicand apoi ambele maini in aer in timp ce masina a efectuat manevrele si a oprit intre doua automobile parcate.