"Importurile cu masini rulate vor scadea drastic, nu va mai renta sa aduci masini second hand din afara. In acest fel, clientii se vor orienta catre masini deja inmatriculate. Acesta este un lucru bun, pentru ca va creste nivelul tranzactiilor fiscalizate, intrucat se va cumpara din ce in ce mai mult prin intermediul dealerilor", a afirmat directorul de vanzari al Radacini Motors, Nicusor Sorescu.

Pe de alta parte, reprezentantii celui mai mare portal de oferte auto second hand, Autovit, spun ca "pentru samsari importul va ramane profitabil".

"Dupa majorarea taxei, ca si in prezent, samsarii vor continua sa castige din comertul cu vehicule scumpe, eludand statul. Se practica importul prin firme «de sacrificiu», care vand mai departe la pretul de achizitie plus TVA. Insa aceste firme se inchid  imediat, fara a cotiza la stat. Aceasta practica va supravietui si dupa cresterea nivelului taxei de poluare", a spus directorul Autovit, Attila Okanyi.

In ciuda incercarilor autoritatilor de innoire a parcului auto, reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) nu se astepta nici pentru anul viitor la o revenire a pietei auto noi.

"Din 2011 norma de poluare Euro 5 devine obligatorie si, in consecinta, este normal ca masinile care nu indeplinesc acesti parametri si polueaza mai mult sa fie taxate mai aspru. In ceea ce priveste piata de masini noi, in 2011 va evolua in aceiasi parametri ca si anul acesta. Sper in continuare ca inteligenta cumparatorului roman va inclina balanta in favoarea masinilor noi si a tehnologiilor putin poluante, si nu in sensul curatarii altor piete de rable si importarii lor in Romania", a spus Brent Valmar, vicepresedinte APIA si director general la Porsche Romania.

Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat, marti, ca taxa de poluare auto va fi modificata si ca proprietarii masinilor vechi, "care polueaza mai mult", vor fi nevoiti sa plateasca o taxa mai mare.

Pe fondul cresterii numarului de masini second-hand importate, Guvernul a decis, in decembrie 2008, ca taxa de poluare auto perceputa la achizitia masinilor noi sa fie suspendata incepand cu 15 decembrie 2008, pana la sfarsitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizari de pana la 2.000 centimetri cubi inmatriculate pentru prima data in Romania si in Uniunea Europeana. Exceptia a fost ridicata la inceputul acestui an.

Guvernul estimeaza ca va colecta in acest an din taxa de poluare pentru autovehicule o suma totala de 1,65 miliarde lei, un nivel similar prognozei pentru 2009, dar cu peste un miliard de lei mai mult decat incasarile efective inregistrate pana la sfarsitul anului trecut.