Primele doua saptamani din septembrie au adus dezastrul in industria auto din Spania. Mai exact, vanzarile de masini au scazut dramatic cu 27,6%, adica 12,300 de unitati.

"Aceste cifre confirma temerile noastre, criza din acest sector devine tot mai adanca. Daca maresti texele intr-o piata paralizata de lipsa de finantare, consumul scade iar viitorul este nesigur, inevitabil cererea scade si ea si mai mult"
, spune Juan Antonio Sanchez, presedintele asociatia de retaileri din industria auto spaniola.

Acesta mai sustine ca nu pretul a indepartat cumparatorii de masini, ci efectul psihologic generat de incertitudinea viitorului. Aceasta a distrus increderea clientilor. "Pana la urma, preturile au crescut cu o medie de 650 de euro. Iar multe companii au decis sa suporte aceste mariri", mai spune Sanchez.

Problema e insa mai adanca de atat. Luna august a fost prima dupa 25 de luni consecutive in care vanzarile de masini au fost pe plus cu 3% in Spania, insa asta s-a intamplat pentru ca oamenii s-au grabit sa isi ia masini inainte de aplicarea noului TVA.

Spaniolii se pot consola cu faptul ca inca o duc mai bine ca grecii la acest capitol. Acolo, vanzarile de masini au scazut cu 50% in luna august in comparatie cu aceeasi perioada din 2011. Guvernul a marit TVA-ul la 23% iar piata auto s-a prabusit. Vanzarile de masini de la 1 ianuarie pana pe 31 august au fost mai mici cu 42% fata de anul trecut, adica 42,072 unitati. Mult mai rau si fata de 2010.