Ford Australia inregistreaza costuri duble fata de cele din Europa si de patru ori mai mari decat la diviziile din Asia, a declarat joi presedintele diviziei australiene a Ford, Bob Graziano, citat de Bloomberg.  1.200 de angajati de la fabricile din Melbourne si Geelong isi vor pierde locurile de munca indepand din luna octombrie a anului 2016. 

Cele trei companii care produc automobile in Australia - Toyota, General Motors si Ford - se confrunta cu probleme severe dupa aprecierea cu 28% a dolarului australian fata de yen in ultimele 12 luni, evolutie care a sprijinit vanzarile masinilor de import, devenite mai ieftine in raport cu cele produse pe plan local. Totodata, aprecierea monedei a determinat scaderea vanzarilor la export. 

Plecarea Ford ameninta viabilitatea intregii industrii auto australiene si reprezinta o lovitura pentru premierul Julia Gillard, al carui Partid Laburist a pierdut suprematia in sondaje inaintea alegerilor programate pentru luna septembrie. 

"Productia australiana nu se poate mentine pe linia de plutire. Avand in vedere costurile ridicate cu forta de munca, nu putem concura cu tarile caracterizate de costuri mai mici, in special cele din Asia. Evolutia ratei de schimb valutar accentueaza pierderea competitivitatii economice in Australia", comenteaza un analist Moody's din Sydney. 

Ford a inceput productia la Geelong in 1925, primul automobil asamblat fiind "Model T".  Ford este cel mai mic producator de automobile din Australia, insa inchiderea fabricilor locale ale companiei ar putea da startul unui "efect de domino" la nivelul industriei auto, care ar putea deveni prea mica pentru a-si sustine propria retea de furnizori, a declarat recent Jac Nasser, presedinte al BHP Billiton, cel mai mare grup minier la nivel mondial, si fost director general al Ford. 

Graziano, seful Ford Australia, a afirmat ca productia locala nu mai este viabila pe termen lung. 

Industria auto din Australia asigura peste 45.000 de locuri de munca la nivel national, potrivit asociatiei patronale locale, care avertizeaza ca retragerea Ford va avea implicatii grave pentru firmele si companiile din reteaua de furnizori. Alte 250.000 de locuri de munca sunt derivate din activitati conexe. 

Inchiderea fabricilor Ford reprezinta un nou semnal al deteriorarii situatiei de pe piata fortei de munca din Australia, pe fondul aprecierii monedei nationale in ultimii ani, care a scazut competitivitatea industriilor expuse la comertul international. 

Trezoreria Australiei estimeaza ca rata somajului va creste la 5,75% anul viitor, cel mai ridicat nivel din 2009.  Lucratorii din industria prelucratoare australiana primesc o compensatie medie de 46,29 de dolari pe ora, fata de 47,38 dolari pe ora in Germania, 35,71 dolari in Japonia, 35,53 dolari in SUA, respectiv 11,65 dolari in Brazilia, potrivit unui sondaj efectuat de Departamentul Muncii din SUA la nivelul anului 2011. 

Guvernul australian opereaza un fond de sprijin pentru industria auto finantat cu 5,4 miliarde de dolari australieni. Premierul Gillard a anuntat joi ca guvernul va distribui 51 de milioane de dolari australieni pentru a sprijini zonele afectate de inchiderea fabricilor Ford. 

"Nu este o zi buna pentru industria prelucratoare. Aprecierea dolarului australian a afectat in mod evident productia", a afirmat Gillard, precizand ca guvernul vrea sa asigure supravietuirea industriei prelucratoare. 

Liderii opozitiei au proclamat "o zi neagra pentru industria prelucratoare din Australia" si au cerut guvernului sa reduca taxele si sa relaxeze reglementarile pentru a incuraja investitiile. 

Divizia australiana a General Motors a anuntat in luna aprilie ca va reduce personalul din tara cu aproximativ 500 de locuri de munca, acuzand devalorizarea monedelor de pe pietele concurente, in timp ce costurile de la operatiunile locale au devenit printre cele mai ridicate la nivel mondial.

Directorul general al diviziei australiene a GM a delarat ca cheltuielile fabricilor auto din Australia au crescut cu aproximativ 60% in ultimii 10 ani.  Vanzarile de automobile produse in Japonia au crescut pe piata australiana in 2012 la maximul ultimilor 7 ani, dupa deprecierea puternica a yenului ca urmare a masurilor de stimulare a economiei printr-o politica monetara agresiva adoptate de guvern si banca centrala. 

Australia a pregatit mai multi directori executivi importanti pentru Ford.

Fostul CEO Jac Nasser si-a inceput cariera de peste 30 de ani la Ford lucrand la divizia australiana, inainte de a deveni director general in 1999. Marin Burela, presedintele companiei mixte detinuta de Ford in China impreuna cu Changan Automobile, a condus anterior diviza australiana a grupului american. GM si Toyota au anuntat joi ca vor continua sa produca automobile in Australia.