In 40 de ani, de cand are permis, domnul Herea a condus sute de modele. Pentru o masina noua ar putea plati lejer 9 mii de euro, dar l-am gasit intr-un salon auto Dacia, pentru ca are un vehicul autohton. "O masina occidentala, de fite, nu ma reprezinta, mai ales si varsta", spune el.

Doar 27 la suta dintre romanii care si-au cumparat o masina noua anul trecut au gandit la fel. Alti producatori de automobile vin puternic in urma constructorului din Pitesti. Volkswagen ii sufla in ceafa, iar pe locul trei la vanzari a parcat Skoda.

VANZARI AUTO IN ROMANIA:
                                           2012                     2011
Dacia (27.5%)                      19.948                 28.480
VW (11.3%)                         8.046                   10.043
Skoda (8,9%)                       6.291                    8.260
Renault (6,6%)                    4.785                    7.229
Ford (6,6%)                         4.682                     5.547

"Strainii se uita la utilitatea unei masini. Pentru romani, Dacia este masina saracului. Pana in 9.000 de euro daca iti gasesti un Chevrolet Spark sau un Skoda Citi Go sau masini de la Suzuki", explica Adrian Mihaltianu, promotor.

Exista totusi un model Dacia cu care romanii ar iesi cu mandrie pe strada. Cel mai mare succes al Dacia din ultimii cativa ani este Duster. Ca sa vanda bine si alte modele, constructorul a preluat imaginea acestei masini si a proiectat-o pe Sandero, asa s-a nascut Sandero Stepway, un frate mai mic al Dusterului.

Vorbim de un mini SUV, care este si mai ieftin decat Duster. Efectul s-a vazut instantaneu in vanzari, spun oficialii Dacia. Exista liste de asteptare si de 2 luni pentru acest model.

Ca sa scape de eticheta "masina saracului", constructorul de la Mioveni a adaugat pe toate modelele sale diferite gadgeturi. De pilda, un sistem de navigatie sau suportul USB. In prezent, la Pitesti se fabrica 300 de mii de masini pe an. Anul trecut 8 la suta dintre ele au fost cumparate de romani.