Salonul de la Frankfurt nu inseamna doar dezveliri de masini de serie, concepte si proiecte electrice. Cel mai mare salon auto din 2013 a pus fata in fata cei mai importanti oameni din industrie, de la directorii marcilor, pana la clienti foarte mari.

Martin Winterkorn, CEO Volkswagen, crede ca marile companii de masini ar trebui sa inchida 10 fabrici in Europa pentru a diminua excedentul de productie care aduce pierderi la o cerere slaba.

Intrebarea logica, dar neexprimata, a concurentei ar fi trebuit sa fie: “De ce nu inchide Volkswagen, ca nici ei nu-i merge foarte bine in Europa?”.

Anticipand asta, Winterkorn a adaugat ca nemtii o duc bine pentru ca vand mult in China, Rusia si SUA. Calculul nemtilor spune ca vanzarile au scazut enorm din 2007 incoace si ca exportul este sansa pe care o au doar unii dintre producatori.

Pana la sfarsitul anului, Ford, GM, Peugeot-Citroen (PSA) si Volvo vor inchide fiecare cate o fabrica in Vest. Mai repede de atat, se vor fi inchis inca doua fabrici – Opel in Antwerp (Belgia) si Fiat in Termini (Italia).

Firma de consultanta AlixParteners estimeaza ca 60% din fabricile de masini din Europa vor atinge maximum 80% nivel de productie din capacitatea pe care o au. Este totusi mai mult cu 40% decat in 2011. Aceste procente inseamna plafonul minim pentru o profitabilitate decenta.

In toata Europa, productia totala ar trebui sa scada cu 3 milioane de unitati ca sa existe un echilibru cerere-oferta, care sa tina intr-un ritm de profitabilitate uzinele si companiile.