Numai francezii si grecii (24%), italienii (23%), portughezii si spaniolii (22%) se considera mai putin informati decat romanii cu privire la chestiunile europene.

Pe de alta parte, luxemburghezii se considera bine informati in proportie de 54%, danezii de 51%, finlandezii de 48%, irlandezii si maltezii de 45%, iar germanii de 41%.

De asemenea, studiul reflecta ca mai informati in aceasta privinta decat romanii se considera cetatenii din tarile candidate la aderarea la UE - Muntenegru (46%), Islanda (45%), Turcia (44%), Croatia (40%), Macedonia (38%) si Serbia (37%).

Potrivit Eurobarometrului, 54% dintre romani au asteptari de la politicile UE cu privire la generarea de locuri de munca si nivelul de trai, iar 16% doresc o mai buna coordonare a politicilor economice in cadrul procesului de guvernanta europeana. Media la nivelul UE este de 49% pentru politicile cu rezultate directe pe piata de munca si nivelul de trai si de 28% pentru o mai buna coordonare in plan european.

Si in tari membre cu trecut similar Romaniei asteptarile cetatenilor vizavi de UE sunt legate mai ales de interesul economic si social: 66% pentru Bulgaria, 67% pentru Ungaria si 68% in Polonia.

Televizorul este principala sursa de informare a romanilor cu privire la temele europene, fiind utilizata in proportie de 97% dintre respondentii sondajului. Aceasta este urmata de presa scrisa si ziare (51%), radio (64%) si sursele de pe Internet (43%).

Nicolae Idu, seful Reprezentantei Comisiei Europene la Bucuresti, a recunoscut in evenimentul de prezentare a rezultatelor studiului ca "procesul de comunicare la nivel european necesita in continuare imbunatatiri substantiale", desi in intregul UE si in Romania exista o larga retea de centre si puncte de informare.

Potrivit acestuia, la nivel national exista peste 70 de centre de informare Europe Direct in Capitala, in centrele universitare si in centrele urbane, suplinite de o intreaga retea de formatori si profesori afiliati programului "Jean Monnet" finantat de UE, insa este nevoie si de un interes al factorului politic, mai ales la autoritati locale si parlamentari.

De asemenea, este nevoie si ca romanii sa fie si ei real interesati de aceste informatii. "E important ca receptorul informatiei sa aiba o atitudine pro-activa, deci sa fie interesat sa acceseze aceasta informatie, sa ii trebuiasca aceasta informatie fie din perspective carierei profesionale, educatiei, fie pur si simplu pentru ca intelege ca un cetatean roman, fiind cetatean european, isi poate identifica mai bine oportunitatile economice si sociale fiind mai bine informat", a mai spus Nicolae Idu.

Pentru Romania, datele acestui Eurobarometru au fost culese in perioada 2-18 noiembrie 2012, pe baza unui esantion national de 1.014 persoane.