Desi concedierile masive si inchiderea fabricilor este o strategie dificila in Europa, inclusiv din punct de vedere politic, General Motors si PSA Peugeot Citroen au anuntat recent ca vor inchide cate o uzina de pe continent, ceea ce ar putea atenua reactia publicului si a politicienilor la o decizie similara din partea Ford, proprietarul Automobile Craiova.

Cele mai vulnerabile fabrici Ford ar fi cea din Southampton, Marea Britanie, si Genk, Belgia. GM va inchide fabrica Opel din Bochum, Germania, iar Peugeot pe cea de la Aulnay, Franta.

Ford a precizat in luna iunie ca profitul din trimestrul al doilea avea sa fie afectat "substantial" de pierderile inregistrate in Europa, Asia si America Latina, care sunt triple fata de cele din primul trimstru, urcand la 570 milioane de dolari.

Ford utilizeaza numai 63% din capacitatea de productie din Europa, iar pierderile inregistrate in acest an pe continent ar putea depasi 1,1 miliarde de dolari, dublu fata de estimarile companiei, anticipeaza analistul Adam Jonas de la Morgan Stanley.

"Dupa calculele noastre, gradul de utilizare a fabricilor Ford din Europa este chiar mai redus decat in cazul General Motors, chiar cel mai redus in randul producatorilor auto de pe continent cu exceptia Fiat. Ford trebuie sa rezolve decisiv situatia capacitatii excesive, pentru a ramane cu un pas inaintea crizei", comenteaza Jonas intr-un raport recent, citat de Bloomberg si preluat de Mediafax.

Ajustarea productiei in functie de cererea reala din economie este unul dintre fundamentele strategiei directorului general al Ford, Alan Mulally, care a reusit revigorarea companiei dupa perioada economica dificila din 2007-2009.

Ford a anuntat ca pregateste un proiect de aliniere a capacitatii de productie la cerere in Europa, in contextul crizei datoriilor de stat si recesiunii. Compania a mai inchis o fabrica in Europa cu 10 ani in urma si a inregistrat profit pe continent in sase din ultimii opt ani.

Grupul american a inchis in 2002 fabrica de la Dagenham, Anglia, si a vandut unitatea de productie de la Halewood, Anglia. Alte doua uzine din Marea Britanie au fost cedate grupului indian Tata odata cu vanzarea Jaguar si Land Rover, in 2008. Ford a mai renuntat la doua fabrici din Europa in 2010, cand a vandut Volvo catre Zhejiang Geely Holding, din China.

GM a avut, din 1999, pierderi totale de 16,4 miliarde de dolari in Europa. Ford are un castig net de 1,73 miliarde de dolari din 2007, dar a trecut pe pierdere in ultimii ani.

Media estimarilor analistilor contactati de Bloomberg indica un profit net de 1,09 miliarde de dolari in trimestrul al doilea, mai putin de jumatate fata de rezultatul de 2,4 miliarde de dolari din perioada corespunzatoare a anului trecut.

IHS Automotive estimeaza ca supracapacitatea de productie a Ford in Europa este de pana la 66% - fata de procentajul de 63% calculat de Morgan Stanley. In general, productia de automobile este profitabila la o utilizare de peste 80% a fabricilor, noteaza agentia de presa din Statele Unite.

Primul model construit de Ford la Craiova este noul Ford B-MAX, intrat in productie de serie din acest an. Vehiculul monovolum din segmentul B este construit exclusiv in fabrica din Romania. In luna mai Ford a lansat productia primului motor asamblat in Romania, modelul EcoBoost de 1 litru, desemnat "Motorul International al Anului 2012" de catre revista Engine Technology International.

Ford va construi inca un tip de motor la Craiova, de 1,5 litri, acesta urmand sa intre in productia de serie la inceputul anului viitor, a anuntat recent compania.

Ford a investit peste 500 milioane euro pentru modernizarea si dezvoltarea fabricii de autovehicule din Craiova, parte a unui plan de investitii de 675 milioane euro, asumat la preluarea uzinei.