Uzina Dacia din Romania livreaza automobile pe 47 de piete din Europa si regiunea Mediteranei, in timp ce fabrica din Tanger ar fi trebuit sa aprovizioneze regiunea Africii, dar si alte zone mai indepartate, potrivit AFP.

Deschiderea fabricii din Maroc nu se face in detrimentul Frantei, a afirmat directorul general al Renault, Carlos Ghosn, in timpul ceremoniei, la care a participat si regele Marocului, Mohammed al VI-lea.

Fabrica din Tanger a atras critici puternice in Franta din cauza declinului constant al productiei grupului in tara de origine. Capacitatea fabricii se va situa in prima faza la 150.000-170.000 de unitati, cu o singura linie de productie, si circa 6.000 de angajati. Cutiile de viteze si motoarele, precum si alte componente, vor fi importate din Franta, Spania si Romania.

"Nu este ceva facut pe seama Frantei si din contra va da de lucru in Franta centrelor de inginerie, fabricilor de motoare si furnizorilor. In acelasi timp alocam in Franta productie cu valoare adaugata mai ridicata, precum masini electrice sau baterii", a spus el.

Productia uzinei din Maroc face parte din categoria "low-cost", astfel ca grupul a fost nevoit sa caute o tara cu forta de munca suficienta, calificata, si costuri competitive.

Amplasarea unei astfel de fabrici in Europa de Vest si mai ales in Franta ar fi fost imposibila, a spus el. Ghosn a subliniat de asemenea, ca intre Renault si subsidiara Dacia a grupului nu exista concurenta.

Fabrica este situata in zona libera din Melloussa, la 30 de kilometri de portul Tanger Med.

Fabrica din Maroc va produce monovolumul Lodgy, care va fi urmat de un vehicul utilitar si de un altul, tinut inca secret, potrivit AFP. Renault beneficiaza de mai multe avantaje ca urmare a amplasarii fabricii intr-o zona libera, intre care scutire de taxa pe companii cinci ani si un nivel redus ulterior, lipsa unei taxe de export si formalitati vamale acclerate.

Lodgy, care va fi produs in Maroc, benficiaza de succesul surprinzator al asutovehiculelor Dacia, fabricate in Romania, scrie Reuters. Modelul Logan din 2004 a avut mai mult succes in Europa decat in multe din tarile carora a fost destinat initial, precum India. Intre timp, Dacia Duster a devenit, de asemenea un succes in Franta, potrivit Reuters.

Autovehiculele produse in Maroc vor concura modele ale rivalilor, precum un vehicul comercial usor fabricat de Fiat si PSA in Turcia, a declarat Jean-Christophe Kugler, care supravegheaza regiunea Euromed pentru Renault.

Renault beneficiaza insa si de salariile din Maroc, mai scazute decat cele din Romania, a explicat Kugler. In Maroc salariul mediu va fi de 250 de euro, fata de 450 de euro in Romania.

Oficialul Renault a recunoscut ingrijorarea cauzata, dar considera "foarte importanta mentinerea competitivitatii fabricilor prin punerea lor in concurenta".

Pe langa Romania, Renault mai fabrica masini low-cost in India, Africa de Sud, Iran, Brazilia, Rusia si Columbia, pentru pietele locale.