Executivul va mentine principiul conform caruia taxa auto poate fi redusa in baza unor formule de calcul care tin cont de gradul de depreciere a masinii, calculat in raport cu diferenta de vechime intre data primei inmatriculari si anul de fabricatie inscris in cartea de identitate a vehiculului, starea generala si nivelul de dotare, dar va diminua coeficientul de calcul stabilit pentru fiecare dintre acesti indicatori si va reduce si cota maxima de reducere acceptata, de la 95% la 90%.

Plafoanele vor fi stabilite prin normele metodologice de aplicare a ordonantei privind noua taxa auto, aprobate de Guvern in sedinta de miercuri.

Astfel, coeficientii de reducere a taxei auto calculati in functie de vechimea masinii vor fi redusi de la un ecart cuprins intre 1,03-1,10 la la 1,01-1,04, iar cei raportati la starea generala a autovehiculului, respectiv aspectul exterior si interior (semne de coroziune si deteriorare pe caroserie, revopsire, curatenia tapiteriei, starea componentelor de bord) vor scadea de la 1,10 la la 1,05.

In acelasi timp, coeficientii de reducere calculati in functie de dotarea masinii (fara aer conditionat, ABS si airbag) vor fi diminuati de la 1,10-1,15 la 1,05.

Cotele de reducere suplimentara stabilite in raport cu diferenta dintre rulajul mediu anual real si cel consderat standard al autovehiculului vor fi reduse semnificativ, de la 1% la 0,5% pentru o diferenta mai mica de 5.000 kilometri la vehicule cu cel mult opt locuri pe scaune si de la 3% la 1,5% pentru o diferenta mai mare de 50.001 kilometri la masini de transport marfa cu masa maxima sub 3,5 tone. Aceleasi reduceri vor fi aplicate si in cazul celorlalte tipuri de autovehicule.

Rulajul mediu anual real se calculeaza prin raportarea rulajului afisat de indicatorul de kilometraj al autovehiculului la vechimea calculata in functie de data primei inmatriculari.

Atunci cand noua cota totala de reducere, calculata pentru toti acesti indicatori, este mai mare de 90%, se va aplica o cota de reducere de 90%. Pana in prezent, cota maxima de reducere acceptata era 95%.

Guvernul justifica scaderea cotei de reducere a taxei auto prin incercarea de a limita accesul in parcul national auto a autoturismelor vechi si extrem de poluante, in general cele de peste 10 ani, care sunt vizate a fi scoase din parcul auto prin programul de innoire a acestuia.

"Realizarea unei reduceri suplimentare mai mici contribuie la cresterea incasarilor la bugetul Fondului pentru Mediu si are un impact pozitiv asupra bugetului de stat, prin reducerea comertului nefiscalizat cu autoturisme rulate", este un alt argument al Guvernului.

Executivul va introduce totodata o noua obligatie de plata a taxei auto, si anume pentru reintroducerea in parcul national a unui autoturism in cazul in care, la momentul scoaterii acestuia din parcul national, i s-a restituit ultimului proprietar valoarea reziduala a taxei.

In vederea calcularii taxei de catre autoritatea fiscala, persoana fizica sau firma in numele careia este inmatriculata masina trebuie sa prezinte, in copie si in original, si documente care atesta dobandirea autovehiculului.
Guvernul a decis, la finele anului trecut, ca taxa de poluare auto sa fie majorata, din 2011, in medie cu 45-50%, dar cu o crestere dubla sau aproape tripla pentru vehicule poluante, taxa fiind stabilita in functie de vechimea masinii, capacitatea cilindrica si gradul de poluare.

Ultimele date

Dupa cozile fara sfarsit de la finalul anului, functionarii de la inmatriculari auto sunt intr-un soi de vacanta fortata.

Romanii nu-i mai cauta pentru ca taxa auto s-a dublat, mai ales in cazul masinilor mai vechi de 10 ani.Cu alte cuvinte, angajatii statului vor respira pana in februarie cand incepe iar nebunia cu programul ''Rabla''.

O singura persoana a platit vineri taxa de prima inmatriculare. Surprinzator, a dat doar 500 de euro. Omul ne explica de ce a scapat usor: a platit-o inainte de 1 ianuarie. Practic, a gasit o cale sa evite darile noi fara sa incalce legea.

"Odata solicitata calcularea taxei de poluare, oamenii au la dispozitie un termen de gratie de 60 de zile ca sa poata sa incheie aceasta operatiune. Toata lumea a incercat sa prinda ultima suta de metri in 2010. Cel mai mult sunt constatate taxe de poluare platite in zona Euro 5, unde contravaloarea sumei nu este foarte mare", explica autoritatile.

Pentru acest tip de motorizare, taxa pleaca de la 50 de euro si poate ajunge pana la 1.867. La o masina Euro 4, veche de 2 ani, cu motor de 2.000 de cmc, taxa este de 2.742 de euro. Iar pentru un Euro 3 de aceeasi capacitate pregatiti 5,277 de euro, daca are 5 ani.

Impunerile li se par aberante romanilor care lucreaza in strainatate, dar vor sa isi inscrie un autoturism in tara. Deocamdata nu sunt taxate masinile Euro 6, hibridele sau cele electrice, prea putine inca la noi.