Regula pietei auto spune ca brandurile de lux se devalorizeaza cel mai putin. In timp ce o masina obisnuita se depreciaza cu pana la 66% pe durata exploatarii conventionale (4-5 ani), un Mercedes, un Audi sau un BMW pierd intre 20% si maximum 40% in aceeasi unitate de timp. Diferentele le fac numarul de kilometri, grija primului proprietar, diverse avarii mai mai mari sau mai mici in istoricul masinii si regularitatea reviziilor.

Exista insa o nisa a comerciantilor premium care pierde la fel de mult ca segmentul masinilor normale, non-premium, low-cost sau, mai civilizat zis, de buget. Astfel, un Mercedes AMG, un BMW M Power sau chiar o limuzina, in adevaratul sens al cuvantului, toate acestea pot scadea in 5-10 ani cu pana la 66%.

Jalopnik a facut un clasament al celor mai expuse modele sport premium la depreciere. Ceea ce le coboara mult valoarea sunt costurile de intretinere si fiabilitatea. Motoarele puternice si cutiile de viteze indura un regim intens de exploatare din partea unor proprietari care le-au cumparat pentru performanta mult mai mult decat pentru utilitate. Totodata, subansamblele din jurul componentelor principale sunt direct proprtional supuse uzurii fizice, apoi se adauga o uzura morala importanta in cei 5-10 ani de functionare.

BMW M5 din 2003 este unul dintre aceste modele. Valoarea lui de piata initiala a fost 55.000 de euro. Acum, masina zace in targuri cu un discount de 55.000 dolari, adica poate fi achizitionata la pretul de 12.500 de euro. Cea mai importanta scadere valorica o are insa un Maybach, 150.000 de euro. Procentual, a doua limuzina dupa Rolls Royce a picat cu numai 33%, insa pretul pe hartie - 70.000 de euro - este mult mai mic decat cel al unui S Klasse nou-nout (100.000 euro).

Foarte mult scade si egala lui S Klasse, A8 W12 din 2005. Astazi, aceasta costa 27.000 de euro, cu peste 60.000 de euro sub pretul original. Masnile americane de lux patesc si ele acelasi lucru, chiar daca de multe ori calitatea lor de productie este cu cateva trepte sub cea germana. Un Cadillac STS-V din 2006 poate fi cumparat in prezent cu 15.000 de euro. Si vorbim despre o masina cu 400 de cai putere.

XJ Super este Jaguarul care si-a pierdut valoarea cel mai mult din 2006 incoace. De la 70.000 de euro a ajuns undeva intre 15-18.000 de euro. Maserati pierde si ea cu modeul Quattroporte, cel mai important in istoria recenta a producatorului italian de automobile. CU 50.000 de euro a scazut pretul unei masini din 2005, la 18-19.000 de euro.

Nici Porsche nu poate sa tina piept deprecierii in timp pentru modelel ultrasport. Un Cayenne Turbo poate fi cumparat astazi cu 15.000 de euro, o cadere enorma de la 65.000 de euro, pret in 2003. 

Singura limuzina facuta de Volkswagen, superbul Phaeton, a ajuns la un pret ridicol, poate cel mai spectaculos si tentant pentru un deal second-hand - 13.000 de euro. Cu motorul W12 de 450 cai putere. 

Ultimele doua exemple de masini supersport care au pierdut foarte mult de la lansare pana azi sunt Mercedes SL65 AMG si CL55 AMG. Ultimul, din 2003, a pierdut 65.000 de euro din valoare. Astazi poate fi cumparat cu 11.000 de euro, pret pe care un Logan full option nou-nout il atinge destul de lejer (Logan II Laureate 1.5 diesel 90 CP - 11.200 euro pret de baza).

Preturile de revanzare in timp scad si din cauza pieselor care, dupa durata medie de utilizare calculata de la anul fabricatiei, incep sa coste mai mult de la un an la altul si sunt tot mai rare.