Cererea pentru metalul folosit in industria auto in dispozitive pentru reducerea poluarii a atins in 2014 un record de 1,6 milioane de uncii, dupa ce greva prelungita din Africa de Sud, al doilea cel mai mare producator la nivel mondial, a dus la o scadere cu 60% a livrarilor.

In acelasi timp, pretul a crescut cu 22%, din ianuarie, atingand recordul ultimilor 13 ani, iar analistii anticipeaza o crestere a pretului in continuare cu peste 10%, pana la sfarsitul anului.

Desi minerii au intrerupt greva pe care o declansasera in ianuarie, Morgan Stanley estimeaza ca deficitul de paladiu la nivel mondial se va resimti pana in 2018, in conditiile exploziei vanzarilor de masini atat in America de Nord, cat si in China. Analistii Barclays anticipeaza ca producatorii de masini vor avea nevoie in acest an de o cantitate record de 7,19 milioane de uncii din metalul pretios.

“Producatorii auto cer din ce in ce mai mult, in timp ce rezervele scad de la o zi la alta. Chiar si dupa intoarcerea minerilor la munca, livrarile din Africa vor fi putine. Paladiul va fi vedeta acestui an”, spune Paul Christopher, analist la Wells Fargo Advisors LLC, fond care administreaza 1,3 trilioane de dolari.

Pe langa greva de amploare din Africa de Sud, pretul paladiului a fost influentat si de sanctiunile economice internationale impuse Rusiei, ca urmare a tensiunilor din Ucraina.

Desi paladiul si platina sunt mai putin expuse sanctiunilor occidentale, din cauza dificultatii de a gasi alti furnizori pentru pietele din Europa si SUA, metalele ar putea fi folosite de Rusia ca masuri de reactie, potrivit unei analize a Goldman Sachs.

Rusia si Africa de Sud sunt cei mai mari exportatori de paladiu la nivel mondial. In Rusia a avut loc anul trecut 40% din productia mondiala de paladiu, iar in Africa de Sud 37%. Din 23 ianuarie, 70.000 de mineri din Africa de Sud au fost in greva.