"Afirmam in fata Curtii, in numele locuitorilor comitatului Orange, ca Toyota a vandut cu buna stiinta autovehicule si camioane cu defectiuni care stau la originea accelerarii bruste si incontrolabile de la anumite masini", a declarat Tony Rackauckas, procuror al comitatului Orange, situat la sud de Los Angeles.

"Aceste defectiuni sunt prezente pe sute de mii de vehicule vandute californienilor in ultimii ani. Toyota cunostea aceste deficiente, dar le-a ascuns in mod intentionat consumatorilor din California", a adaugat acesta.

El crede ca Toyota nu a intervenit la timp ca sa retraga din vanzare autovehiculele si a continuat sa le vanda californienilor si sa le inchirieze respectivele masini defecte.

Plangerea procurorului din respectivul comitata este prima de acest fel intentata constructorului auto japonez in numele protectiei consumatorilor si prin ea se solicita aplicarea unei amenzi de 2.500 de dolari pentru fiecare incalcare a legii asupra practicilor comerciale ilicite.

In replica, Toyota a precizat printr-un comunicat de presa ca nu a primit plangerea si ca nu este in masura sa confirme o actiune intentata in justitie.

Pana in prezent, constructorul auto japonez a rechemat in service-uri circa 8 -9 milioane de masini numai in ultimele luni, iar majoritatea celor cu defecte fusesera vandute in Statele Unite ale Americii.

Principelele probleme ale autovehiculelor Toyota sunt la frana si la acceleratie.

Pana in prezent. au fost mai intentate plangeri impotriva Toyota in SUA, insa erau in nume colectiv, reclamand daune a caror valoare totala ar putea depasi costul proceselor intentate de victimele accidentelor produse de automobilele cu defectiuni.

Sefii constructorului auto au fost convocati la Washington in fata unei comisii parlamentare, in timp ce un juriu examineaza in prezent daca exista suficiente probe pentru a incepe urmarirea penala impotriva Toyota, ca urmare a defectiunilor la sistemele de acceleratie si de franare.

De altfel, presa internationala mai relateaza si ca procuratura Californiei va da in judecata divizia de vanzari a Toyota Motor din Statele Unite pentru ca a pus in pericol siguranta publica prin vanzarea unor vehicule defecte si practici de afaceri inselatoare.

Potrivit sursei citate, acesta este primul proces de acest tip intentat de procuratura federala sau a unui stat american impotriva constructorului auto japonez, care se adauga unei liste tot mai lungi de reclamatii prin care se solicita daune.

Barndul Toyota se afla cel putin in SUA intr-o perioada cruciala si a lansat recent o campanie de recastigare a consumatorilor, cu scopul demonstrarii ca a luat masuri pentru rezolvarea problemelor de siguranta ale vehiculelor.

O serie de incidente intens mediatizate, in care au fost implicate vehicule Toyota, pun in pericol campania de promovare lansata de companie.

Cel mai bun exemplu, aparut saptamana trecuta, este cel al unui barbat din San Diego care a reclamat ca automobilul sau Prius a devenit de necontrolat timp de 20 de minute, iar o masina a politiei a intervenit in ajutorul sau.

Toyota si Administratia pentru transporturi rutiere si siguranta investigheaza incidentul.

Accelerarea necontrolata a dus, din 2007, la producerea a cel putin cinci accidente cu victime, iar autoritatile investigheaza alte 47 de cazuri produse aparute in ultimul deceniu si asta numai in America.

Rechemarile pentru pedala de acceleratie s-au facut si in Romania astfel ca filiala locala a Toyota a readus in service-uri recent peste 12.500 de automobile.

Modelele sunt diverse de la AYGO (productie februarie 2005 – august 2009), iQ (productie noiembrie 2008 – noiembrie 2009), Yaris (productie noiembrie 2005 – septembrie 2009), Auris (productie octombrie 2006 – ianuarie 2010), Corolla (productie octombrie 2006 – decembrie 2009) pana la Verso (productie februarie 2009 – ianuarie 2010), Avensis (productie noiembrie 2008 – decembrie 2009) sau RAV4 (productie noiembrie 2005 – noiembrie 2009).