taxa auto a fost introdusa de Guvern in luna aprilie 2008, fiind calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza capacitatii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon, iar in ultimii ani a fost modificata de mai multe ori.

Astfel, in 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat in medie cu 45-50%, dar cu o crestere dubla sau aproape tripla pentru vehicule poluante, pentru ca in acest an sa fie redusa cu pana la 25%.

In acelasi timp, in luna ianuarie, Guvernul a decis ca taxa de prima vanzare a masinilor inmatriculate inainte de 2007 sa fie suspendata pana la inceputul anului viitor, urmand ca persoanele care au platit deja aceasta taxa sa primeasca banii inapoi.

Taxa de prima vanzare trebuia perceputa cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate in Romania asupra unui autovehicul rulat si pentru care nu a fost achitata taxa de poluare.

In vara acestui an, ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat ca taxa de prima inmatriculare auto este in analiza pe baza normelor europene, dar mesajul sau catre grupul tehnic a fost ca trebuie sa se tina cont de faptul ca in Romania sunt sase milioane de oameni in pragul saraciei si trebuie sa fie sprijiniti.

la randul sau, premierul Ponta a declarat atunci ca Guvernul va trebui sa adopte un act normativ prin care sa fie restituita taxa auto incasata ilegal, eliberand astfel instanțele de procesele intentate statului pentru rambursarea banilor.

El a aratat ca Guvernul este obligat sa restituie proprietarilor de autovehicule o suma totala de 400 milioane euro, reprezentand taxa perceputa ilegal de fostul Executiv.

Pe rolul instantelor judecatoresti sunt inregistrate aproximativ 80.600 dosare deschise in 2011-2012 pentru restituirea taxei de poluare auto.