"In urma controlului am constatat deficiente legate de informarea corecta a consumatorilor si modul de redactare a contractelor, aspecte menite sa defavorizeze beneficiarul creditului in raport cu creditorul. Sfatuim consumatorii sa fie extrem de atenti inainte de a semna un contract de credit. Sa se asigure ca au toate informatiile privind dobânda, termenele si penalitatile pretinse de creditor. Daca exista clauze neclare sau evident in defavoarea beneficiarului, sa nu semneze contractul. Odata semnat, contractul produce efecte si nu poate fi anulat decât in instanta", a declarat presedinte ANPC, Constantin Cerbulescu, citat in comunicat.

 Controlul, desfasurat in perioada 25-29 ianuarie, a vizat 91 de puncte de lucru ale unor societati financiare nebancare care acorda credite de consum, 5 puncte de lucru care acorda credite ipotecare si 357 de case de amanet, se arata intr-un comunicat de joi al ANPC.

Comisarii au verificat 91 de puncte de lucru ale unor societati financiare nebancare care acorda credite de consum, la toate acestea constatându-se abateri de la prevederile legale in vigoare. Pentru abaterile constatate au fost aplicate 41 de amenzi contraventionale in valoare totala de 293.500 de lei si 50 de avertismente.

Au fost controlate, de asemenea, 5 puncte de lucru ale unor societati financiare nebancare care acorda credite ipotecare, la 3 dintre acestea constatându-se abateri de la prevederile legale in vigoare. Pentru abaterile constatate a fost aplicata o amenda contraventionala in valoare de 10.000 de lei si doua avertismente.

Si 357 de case de amanet au fost verificate, la 274 dintre acestea fiind depistate nereguli. Pentru abaterile constatate au fost aplicate 122 de amenzi contraventionale in valoare totala de 540.000 de lei si 152 de avertismente.

La societati financiare nebancare care acorda credite, s-a descoperit publicitate la oferte de creditare care induc in eroare consumatorii sau nu contin toate informatiile referitoare la costurile creditului, contracte cu clauze prin care creditorul are dreptul sa modifice nivelul comisioanelor percepute, ceea ce contravine prevederilor legale, clauze contractuale care constrâng consumatorii (rambursarea anticipata a minimum 3 rate, nu se acorda creditul in lipsa acordului consumatorului pentru prelucrarea datelor personale in scop de marketing).

La case de amanet s-a descoperit, de asemenea, publicitate inselatoare, liste de tarife si comisioane incomplete (nu sunt precizate preturile de achizitie pentru obiectele aduse in gaj, nu se mentioneaza comisionul perceput pentru imprumutul acordat), preturile si tarifele afisate nu contin TVA, potrivit sursei citate.

La incheierea unui contract de credit, consumatorul trebuie sa solicite un exemplar al contractului si o simulare de costuri, sa citeasca cu mare atentie contractul, verificând costurile totale ale creditului (inclusiv dobânda anuala efectiva), clauzele contractuale, drepturile si obligatiile partilor, termenele de plata, comisioanele, dobânda penalizatoare (valoare si conditii de aplicare), comisioanele aferente contului curent prin intermediul caruia se deruleaza creditul, sa citeasca drepturile si obligatiile imprumutatului, drepturile si obligatiile institutiei financiar nebancare. In cazul creditelor imobiliare, consumatorii sunt sfatuiti de ANPC sa nu dea avansul pentru cumpararea unei locuinte pâna nu i se acorda creditul solicitat.