Vezi cum explica petrolistii preturile mari de la la noi!

Datele prezentate vin de la Consiliul Concurentei (CC), care a prelucrat informatii din OIL Bulletin, valabile la data de 3 ianuarie 2011, dupa cresterea accizelor.

Potrivit sefului Consiliului Concurentei, in Romania, nu exista suspiciuni privind incalcarea legii in privinta cresterii preturilor la carburanti.

Autoritatea de concurenta sustine ca la noi in tara, jumatate din costul carburantilor inseamna materia prima, iar restul - costurile de transport, taxele sau accizele.

 Statistica europeana

In ceea ce priveste preturile fara taxe la benzina Euro-super 95 si la motorina, valabile la data de 3 ianuarie 2011,  Romania  se apropia de media europeana. Astfel, un litru de benzina Euro-super 95 costa 0,58 euro, iar un litru de motorina - 0,63 euro. Media ponderata la nivel de UE este de 0,59 euro pentru benzina Euro-super 95 si de 0,64 euro pentru motorina.

Am putea astfel spune ca suntem chiar putin sub medie.

Sa mergem mai departe! La benzina Euro-super 95, preturi mai mici decat noi se gasesc insa in Austria (0,54 euro/litru), Bulgaria (0,57 euro/litru), Estonia (0,57 euro/litru) , Irlanda (0,53 euro/litru), Polonia (0,57 euro/litru), Marea Britanie (0,55 euro/litru), Slovenia (0,57 euro/litru) si Suedia (0,57 euro/litru).

La motorina, pretul mediu este mai mic decat cel din Romania in state precum Austria (0,58 euro/litru), Bulgaria (0,60 euro/litru), Estonia (0,62 euro/litru), Irlanda (0,57 euro/litru), Polonia (0,62 euro/litru), Marea Britanie (0,59 euro/litru) sau Slovenia (0,61 euro/litru).

Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, crede ca pretul carburantilor, fara taxe, este "cam acelasi" in toata Uniunea Europeana, iar cel din Romania - "in limitele a ceea ce este de acceptat". El spune ca romanii nu ar trebui sa compare puterea lor de cumparare cu cea a locuitorilor din statele care au preturi cu taxe mai mici decat noi pentru ca preturile carburantilor nu tin cont de puterea de cumparare.

Taxele, care la noi sunt mai mari decat in tarile enumerate mai sus se duc in buzunarul statului, care are nevoie de incasari cat mai mari la buget.

La ora actuala, dupa ultimele scumpiri practicate de la 1 ianuarie, data de la care au crescut accizele, preturile carburantilor la pompa sunt de peste 5 lei si se indreapta vertiginos catre pragul de 6 lei, ceea ce a declansat un val de proteste si ar urma sa duca la boicotarea mai multor benzinarii incepand de luni.

Potrivit sefului Consiliului Concurentei, "opinia publica accepta greu faptul ca pretul fara taxe la carburanti trebuie sa fie acelasi ca si in Uniunea Europeana. Daca functioneaza lucrurile bine in Romania si in Uniunea Europeana, atunci pretul trebuie sa fie acelasi peste tot in comunitate. De aceea este piata unica europeana".

El mai spune insa ca desi nu crede ca toate firmele care fac comert cu benzina sunt "curate", "hotul neprins e negustor cinstit", iar "datele de pana acum nu dau indicii de incalcare a legii".

Consiliului Concurentei a inceput o investigatie pe piata carburantilor in 2005.

Pana la aflarea rezultatelor ei, ne apucam sa facem economii la carburanti?

Situatia comparativa a preturilor fara taxe in UE si Romania (in euro/1.000 de litri)


Sursa: Consiliul Concurentei