Sectorul electronicelor a fost relativ stabil, cu o scadere de 0,2%. Si pietele foto si electrocasnice mici s-au apropiat de performanta din 2011, cu rate de crestere negative de 1% si 1,3%. In schimb, electrocasnicele mari, echipamentele de birou si telecom au dat semne mai putin incurajatoare in primul trimestru din 2012, se arata in studiul GfK Temax, citat de Mediafax.

Piata de IT a ajuns astfel la 101 milioane de euro, categoriile de produse care au mentinut sectorul pe crestere fiind laptopurile si tabletele.

Pe piata electronicelor vanzarile au totalizat 62 de milioane de euro, rezultat destul de diferit de startul puternic din T1 2011, dar conditiile meteo nefavorabile au influentat comportamentul consumatorului.

In cadrul sectorului de electronice s-au inregistrat rate de scadere de doua cifre pentru mai toate categoriile, cu exceptia televizoarelor, a consolelor video si a sistemelor audio. Televizoarele au crescut cu 7%, dar performanta vanzarilor a fost asociata cu o eroziune de pret de aproape 15%. Sistemele audio, un segment unde 7 vanzari din 10 reprezinta sisteme home cinema, au avut o rata de scadere de aproape 7%, chiar daca pretul acestor produse a crescut cu 7%.

Piata foto a atins o valoare totala de 9 milioane euro in perioada analizata, o performanta cu 1% mai slaba decat in perioada ianuarie-martie 2011.

Segmentul electrocasnicelor mici a avut o usoara scadere de 1,3%, piata fiind cu 300.000 euro sub cea din acelasi trimestru al anului trecut. Aparatele pentru prepararea bauturilor calde, aspiratoarele fara sac, cele mixte cu/fara sac si sistemele de calcat au inregistrat rate de crestere pozitive, aducand stabilitate pe pietele aspiratoarelor si a fiarelor de calcat. Pe de alta parte, segmentele din categoria ingrijire personala precum aparatele de ras si placile pentru par sunt pe o panta descendenta. De asemenea, masinile de facut paine au inregistrat o rata de scadere de doua cifre.

Electrocasnicele mari au generat vanzari de 57 milioane euro, in scadere cu 4% fata 2011. Acest prim trimestru al anului a adus evolutii diferite in cadrul sectorului, categorii precum frigiderele au scazut cu peste 10%, in timp ce altele, precum masinile de spalat vase, au crescut cu aproape 14%.

In ciuda scaderilor de preturi la frigidere, in medie de 6%, acest segment a suferit cel mai mult in cadrul sectorului electrocasnicelor mari. Si masinile de spalat rufe au atras mai putini cumparatori, astfel ca scaderea pietei a fost de 4%.

Trendul inceput in trimestrul anterior continua pentru pietele mici si in curs de dezvoltare, respectiv cuptoare, plite, masini de spalat vase si uscatoare, care inregistreaza cresteri, in ciuda majorarilor de pret de pana la 10%.

"Avand in vedere contextul economic actual, dar si faptul ca alte sectoare monitorizate de Temax au inregistrat evolutii mai bune, se poate spune ca sectorul electrocasnicelor mari se afla intr-o perioada a provocarilor", se mentioneaza in studiu.

Si piata de imprimante si multifunctionale revine in primul trimestru al anului 2012 la un trend usor negativ, din punct de vedere valoric inregistrand o usoara scadere de peste 5%, ajungand in primele trei luni ale anului 2012 la o valoare de 7 milioane euro.

In ceea ce priveste piata telefoanelor mobile si a smartphone-urilor, aceasta a avut o scadere de aproape 7% comparativ cu aceeasi perioada a lui 2011, insumand 38 milioane de euro. Scaderea a fost determinata de conditiile meteorologice inregistrate la inceputul anului.

Pe de alta parte, scaderea in valoare a pietei de telefoane mobile si smartphone-uri a reprezentat si o consecinta a faptului ca segmentul de telefoane mobile clasice scade tot mai mult. Telefoanele smartphones castiga tot mai mult teren atat in unitati, dar mai ales in valoare, insa deocamdata nu se acopera scaderea determinata de telefoanele mobile simple. Acest lucru arata ca pe piata din Romania mai este loc pentru telefoanele cu caracteristici superioare de tipul smartphones.

Publicat la nivel international, GfK TEMAX Romania este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piata produselor de folosinta indelungata.

Concluziile se bazeaza pe studiile efectuate in panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vanzari de la peste 370.000 de magazine din intreaga lume.

GfK este una dintre cele mai mari companii de cercetare de piata din lume, cu 11.000 de salariati si prezenta in peste 100 de piete.