Iata topul celor mai frecvente greseli comise in randul persoanelor care decid sa porneasca o afacere:

1. Intocmesti un plan de afaceri superficial

Primul si cel mai important pas in deschiderea unui business il reprezinta planul de afaceri, sustin economistii. De aceea, acordarea unui timp generos pentru realizarea planului este esential in derularea business-ului.

Consultantul de management al firmei ActionCOACH, Joanna Shows, citata de inc.com, spune: “Planul de afaceri este suflul business-ului”, punctand ca un proiect studiat cu atentie va determina, ulterior, flexibilitate si potential pentru dezvoltare.

“Afacerile sunt asemenea unui camp de lupta. Poti sa te inarmezi cu toate armele posibile, dar odata ce te-ai lovit de gardul electric, totul e compromis”, adauga Shows.

2. Iti promovezi afacerea intr-o maniera light

Stuart Skorman, fost manager al unei trupe de rock si totodata printre primii investitori al Whole Foods, crede ca oricine isi gandeste proiectul inainte sa aiba stabilite strategiile de marketing, este un incepator in arta afacerilor.

Cand Skorman si-a lansat lantul de magazine de video EmpireVideo, el si-a planificat succesul, dar si strategiile privind targetul si promovarea. „Am construit (virtual) compania pentru 200 de persoane”, marturiseste Skorman, intr-un interviu acordat inc.com. Si nu se refera la 200 de clienti, ci de angajati.

Intreprinzatorul a creat o firma pentru furnizorii de publicitate, incluzand editorii publicatiilor nationale. „Povestea ta trebuie sa fie una virala”, subliniaza omul de afaceri.  

3. Nu indraznesti sa gandesti in perspectiva, sa gandesti „in stil mare”

Trebuie sa ai intotdeauna in vedere planuri mari, uriase chiar, atunci cand pui la cale un proiect care sa devina profitabil. „Planuieste sa nu-ti faci planuri mici”, spune si Craig Jennings, antreprenori si fondator al Powhattan Consulting Corp. Paul Graham.

In 2006, Jennings a publicat un articol intitulat „Cele 18 greseli care omoara start-up-urile”, in care sustinea ca antreprenorii au tendinta, in mod inconstient, sa se fereasca de riscuri, neasumandu-si anumite provocari.

„Atunci cand faci lucruri mari, o sa apara tot felul de competitori. Va trebui sa te astepti la asta”, spune Craig.

„Daca vrei sa eviti concurenta, va trebui sa eviti ideile bune. Insa vei avea de pierdut”, incheie antreprenorul.

4. Esti rigid atunci cand vine vorba despre idei. Fii flexibil

La un anumit moment, orice companie are nevoie sa-si schimbe directia, sa faca modificari. Multi fondatori insa nu sunt dispusi sa treaca prin acest pas singuri. “Trebuie sa fii flexibil, indiferent de cat de mult iti place sau nu ideea unei schimbari. Este, totodata, un fel de optimism”, spune Skorman.

Iar a schimba directia nu inseamna mereu un risc ridicat de esuare. Cateodata, poate semnifica o modalitate de a descoperi o oportunitate de piata ce nu era vizibila pana in acel moment.

5. Asuma-ti faptul ca pasiunea este contagioasa

Fie ca atragi investitorii sa liciteze pentru afacerea ta, iti motivezi angajatii sau iti vinzi produsele, fii receptiv la feedback-ul pe care il primesti din partea targetului, clientilor si audientei. Skorman, de pilda, povesteste ca si-a invatat lectia referitoare la faptul ca entuziasmul nu este intotdeauna contagios. „Daca vorbeai cu mine acum 30 de ani, ti-as fi spus ca este simplu sa-ti deschizi o firma. Tot ce trebuie sa faci este sa-ti ipotechezi casa si sa fii dispus sa muncesti 20 de ore pe zi”, spune acesta.

6. Ignori critica dura si accepti doar laudele

Joanna Shows afirma ca uneori, munca sa presupune sa le spuna celorlalti oameni de afaceri exact acele lucruri pe care acestia nu si-ar dori sa le auda, ca de exemplu ca si-au fixat un public tinta gresit. „Sa fii dragut inseamna ca nimic din inauntrul meu nu ma face sa-ti spun care este realitatea, cum se vad de fapt lucrurile. Capacitatea de a suporta critica dura poate duce la impiedicarea esecului unui business aflat la inceput de drum. Atunci cand lucrurile nu merg conform planului, arunca vina pe fereastra. Nu face decat sa te impiedice sa te dezvolti”, precizeaza antreprenoarea.

7. Iti investesti toti banii in afacere

Multi proprietari de intreprinderi mici pot fi tentati sa-si investeasca toate economiile in business. Cand un fondator isi sacrifica orele de somn, alte oportunitati de cariera si poate o mica portiune de cumpatare, ii pare simplu sa faca lucrurile sa mearga in directia buna, investind cat de mult poate. Insa, s-ar putea ca afacerea sa nu mearga in directia dorita, noteaza Jennings.

„Scopul oricarui business este sa-l faci sa mearga pentru tine”, puncteaza acesta. „Un salariu modest nu aduce bunastare unui fondator”, afirma Jennings.

Citeste si:

Lectii de management de la "Michelangelo al erei digitale". Dezvaluirile unui inginer care a lucrat cu Jobs

Barbatul care produce bani numai in timp ce doarme