Airbus a primit comenzi pentru 466 de avioane, cu o valoare de lista de 69 miliarde de dolari. Boeing a semnat la Paris contracte pentru 382 de aeronave, in valoare de 60 miliarde de dolari.

Anul trecut, la Salonul Aeronautic de la Farnborough, Marea Britanie, cele doua companii au castigat comenzi in valoare totala de 53 miliarde de dolari.

Unii cumparatori se arata insa nemultumiti de perioadele foarte lungi de asteptare.

Directorul general al Qatar Airways, Akbar Al Baker, a declarat ca face presiuni la Boeing pentru a obtine cat mai multe aeronave 787 Dreamliner inainte de anul 2020.

"Este dificil. Este un model care se vinde foarte bine. Daca ne vor programa pentru deceniul urmator, nu suntem interesati", a afirmat el.

Producatorii cresc capacitatea fabricilor pentru a reduce riscul ridicat de perioade indelungate de asteptare. Airbus a anuntat ca pana in 2020 va creste productia de aeronave A320 de la 42 la 50 de unitati pe luna. Boeing vrea sa majoreze productia de aeronave cu o singura punte de la 35 pe luna la 42 pe luna pana anul viitor.

Pe de alta parte, abilitatea companiilor de a creste productia este limitata de furnizori. "Clientii sunt frustrati pentru ca nu ii putem programa mai devreme pentru livrare", a declarat directorul de vanzari al Airbus, John Leahy. Clientii interesati de cele mai noi avioane, A320neos si A350, trebuie sa astepte pana in anul 2020.

In cazul Boeing, companiile care doresc aeronave 787 Dreamliner sau 737 trebuie sa astepte de asemenea pana spre sfarsitul acestui deceniu, a afirmat Randy Tinseth, vicepresedinte de marketing pentru aeronave comerciale la grupul american.

Boeing are comenzi in asteptare pentru 1.281 de aeronave mari, multi-punte, si 3.253 avioane de marine mai mica, fata de 1.031, respectiv 3.850 in cazul Airbus.

Actiunile Boeing au crescut in acest an cu 32%, iar titlurile EADS, compania mama a Airbus, au avansat cu 40%.

Perioadele indelungate de asteptare pot reprezenta insa si un avantaj pentru liniile aeriene, deoarece impun o anumita disciplina si previn aparitia supracapacitatii, comenteaza un analist american.

In cazul producatorilor, echipele de vanzari pot profita de intarziere pentru a convinge clientii sa opteze pentru variante mai scumpe.

Airbus nici macar nu mai pomoveaza cea mai ieftina varianta a modelului de noua generatie A350, incurajand clientii catre cele mai scumpe optiuni.

Clientii Boeing fac presiuni pentru a determina compania sa creasca productia modelului 787 Dreamliner, programata la 10 unitati pe luna pana la finalul acestui an, a declarat directorul general al companiei, Jim McNerney.

"Ne bucuram sa avem aceasta problema", a aratat el.

Cele mai mari modele oferite de Boeing si Airbus nu se bucura insa de aceeasi atentie precum aeronavele cu doua motoare si o singura punte. Boeing a redus productia modelului jumbo 747-8, in timp ce Airbus nu a reusit sa-si atinga tintele de vanzare pentru A380, cu punte dubla, iar clientii care opteaza pentur acest model pot obtine livrarea chiar si in 2015.

Cea mai mare comanda semnata la Salonul de la Paris a venit din partea operatorului irlandez Ryanair Holdings, cea mai mare linie aeriana low-cost dn Europa, care a contractat 175 de aeronave Boeing 737, cu o valoare de lista de 15,6 miliarde de dolari.