Nu mai putin de 4,5 mld. euro sunt pusi la dispozitia Romaniei de catre Bruxelles in cadrul programului pentru infrastructura si transport, program stopat la finele lui 2012 pentru lipsa de transparenta a cheltuielilor si care are a fost deblocat la inceputul lunii iulie.

Dar pentru a evita greselile din trecut, FMI, cu care statul roman are un acord din 2009, face presiuni pentru ca la conducerea marilor companii publice romanesti sa fie numiti manageri privati, in principal straini.

Benoit Pleska, propus pentru a prelua conducerea CNADNR, va incerca sa dezvoltare un sector aflat in mare intarziere. Linistea care domneste pe strazile pietonale ale capitalei Romaniei in acest inceput de vara este, insa, in opozitie cu misiunea care il asteapta. Cu doar 550 km de autostrazi si o retea rutiera aflata intr-o stare jalnica, cel de-al saptelea stat membru UE ca suprafata, intarzie sa cunoasca efectele dezvoltarii de care ar avea atata nevoie, comenteaza publicatia belgiana.

Este un stil de viata placut care nu se mai regaseste in alte state din regiune, dar care aici s-a pastrat. Este asemanator un pic cu Italia sau sudul Frantei, in care ne simtim ca acasa, spune belgianul care a venit in Romania dupa ce a umblat prin toata Europa de Est. “Aceasta tara are intr-adevar potential si este trist cand vezi ca acesta nu este valorificat”.

Pleska a venit prima data in Romania in 1995, in calitate de director comercial al Bergenbier. A fost apoi mandatat de Danone sa deschida filiala sa din Romania, apoi de Holcim, gigantul elvetian al cimentului. In 2005, a plecat in Statele Unite la un MBA la Universitatea Stanford, dupa care s-a alaturat unui proiect din Ucraina. S-a intors in Romania acum aproape un an si jumatate.

A face afaceri in Romania necesita un anumit know-how, iar retetele aplicate in Europa de Vest nu sunt neaparat valabile in statele foste comuniste.

In strainatate, se pune accent pe competentele tehnice si experienta atunci cand se cauta manageri pentru a conduce mari companii. In Romania, personalitatea este cea care conteaza inainte de toate, pentru ca trebuie sa ai puterea sa faci fata presiunilor si coruptiei. Eu cred ca Benoit Pleska are aceste calitati.”, explica George Butunoiu, head-hunter-ul angajat de guvernul roman pentru a selecta manageri privati in companiile de stat.

Sarcina principala a noului manager va fi aceea de a recastiga increderea principalilor finantatori ai Romaniei, FMI si Uniunea Europeana, soselele si podurile Romaniei fiind considerate mai mult decat strategice. “Nu vreau sa fac restructurari importante, pentru ca resursa umana nu reprezinta o mare ingrijorare. Prioritatea mea va fi schimbarea directiei, pentru a crea un mediu de lucru mai bun”, explica Benoit Pleska.

Numirea de manageri privati in companiile de stat a fost negociata cu FMI inca de la incheierea acordului in 2009, dar a fost amanata de mai multe ori.

Selectarea unui CEO privat la Compania de Drumuri a intarziat, insa, ca urmare a deciziei Guvernului de a diviza compania. Dupa ce, anul trecut, responsabilitatea constuirii de autostrazi a trecut din subordinea Ministerului Transporturilor in cea a Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, coordonat de ministrul delegat Dan Sova, Executivul a anuntat ca din CNADNR se va desprinde o Autoritate Nationala de Autostrazi.

Ulterior, premierul Ponta a anuntat ca Guvernul asteapta un raspuns din partea Comisiei Europene in ceea ce priveste infiintarea noii structuri pentru autostrazi, deoarece regulile europene prevad anumite restrictii privind detinerea prerogativelor de reglementare cu cele de administrare.

Premierul a anuntat, ieri, ca ordonanta de infiintare a noii structuri va fi discutata in sedinta de Guvern de saptamana viitoare. Seful Guvernului a mai spus ca dupa aceasta operatiune va fi numit un manager privat la CNADNR.