Interesul confirmat în scris de potenţialii investitori va fi urmat de o invitaţie de a depune o ofertă neangajantă.

În România, CEZ vizează vânzarea a şapte companii şi păstrarea celor cu activităţi din domeniul serviciilor moderne de energie (ESCO) şi de trading. Aceşti paşi sunt în conformitate cu noua strategie aprobată anterior de compania-mamă.

CEZ a inclus şapte companii româneşti în testarea de piaţă (Distribuţie Energie Oltenia, Ovidiu Development, Tomis Team, MW Team Invest, CEZ Vânzare, TMK Hydroenergy Power şi CEZ România). Potenţialii investitori îşi pot exprima interesul atât pentru întregul grup de companii menţionate, cât şi în mod individual pentru oricare dintre companii.

Citește și: Enel a început vânzarea activelor din România. Surse: Marile companii de utilități se gândesc să plece, din cauza concurenței firmei de stat Hidroelectrica

Testarea interesului de piaţă este realizată în mod exclusiv pentru CEZ de banca de investiţii Societe Generale.

Potenţialii investitorii vor găsi instrucţiuni pentru trimiterea intenţiilor pe site-ul web CEZ (www.cez.cz).

Grupul CEZ în România se numără printre principalii lideri de utilităţi integrate din România. Acesta include una dintre cele mai mari companii de distribuţie (1,4 milioane portofoliu de clienţi, 6.826 GWh de energie electrică livrată în 2018), cel mai mare parc eolian de pe uscat din Europa situat la Fântânele-Cogealac (capacitate instalată de 600 MW, producţie de 1.105 GWh în 2018), sistemul hidroelectric din Reşiţa format din patru lacuri de acumulare şi patru micro hidrocentrale (capacitate instalată 22 MW în total, producţie de 83 GWh în 2018) şi furnizarea de energie electrică şi gaze către clienţii finali (vânzări de 3.425 GWh în 2018).

Procesul de transfer al activelor din România se derulează în conformitate cu nouă strategie a companiei-mama, aprobată în luna iunie a acestui an. Aceasta prevede transferul treptat al activelor din Bulgaria, România, Turcia şi parţial şi din Polonia. Fac excepţie companiile axate pe domeniul serviciilor moderne de energie (ESCO), pe care CEZ doreşte să le dezvolte mai departe acasă şi în străinătate.

Într-un răspuns la solicitarea Agerpres, compania anunța în luna mai că planul CEZ de a vinde activele din România nu are legătură cu piaţa locală, ci face parte din strategia companiei-mamă care priveşte mai multe ţări.

"Actualizarea strategiei trebuie mai întâi discutată şi apoi aprobată în cadrul Adunării Generale din luna iunie. Procesul de vânzare nu poate începe mai devreme de acest moment. Prin urmare, ne aflăm într-un stadiu incipient. Vânzarea nu este o chestiune care se poate concretiza în următoarele luni", au spus oficialii companiei.

Întrebaţi dacă situaţia din piaţa locală de energie a avut vreo contribuţie în elaborarea acestui plan, ei au răspuns: "Procesul nu este o consecinţă a modului de funcţionare a companiilor CEZ din România, ci e generat de schimbarea strategiei la nivelul companiei-mamă".

"Procese similare se derulează în prezent şi în alte ţări în care CEZ este prezentă. Operaţiunile din România au rezultate foarte bune şi nu există o presiune de retragere a investiţiilor într-un timp scurt", au adăugat aceştia.

Anterior, CEO-ul companiei, Daniel Benes, afirmase că CEZ are în plan vânzarea activelor din România, Bulgaria, Turcia şi Polonia, ca parte a strategiei de a se concentra pe piaţa din Cehia, potrivit Reuters.

Grupul CEZ a intrat pe piaţă energetică din România în 2005, odată cu achiziţia unei companii de distribuţie. Activele româneşti au generat de la început EBITDA pozitiv şi contribuie în mod regulat la dividendele Grupului CEZ.