"Cumparatorul ar fi putut plati astazi, renuntand la conditiile suspensive din contract. Au fost trei astfel de conditii la care s-a facut referire: finalizarea de catre vanzator a conversiei creantelor detinute de stat asupra societatii la data semnarii contractului, conditie indeplinita de vanzator, o alta conditie suspensiva se referea la avizul favorabil al Consiliului Concurentei, aceasta fiind exclusiv in sarcina cumparatorului, care ar fi putut face notificare imediat dupa ce a castigat licitatia (in luna iunie - n.r.), insa a facut acest lucru la 22 de zile de la semnarea contractului (inceputul lunii septembrie - n.r.), si aceasta doar dupa ce a fost notificat de comisia de privatizare", a afirmat Manescu, potrivit Mediafax.

In ceea ce priveste a treia conditie, respectiv obtinerea de catre vanzator de la finantatorii interni si externi ai CFR Marfa a acordului de modificare a structurii actionariatului companiei, Manescu a spus ca notificarile au fost transmise de comisia de privatizare la timp, insa nu toate bancile au avizat favorabil pana acum.

Ministrul Transporturilor a aratat ca, in aceste conditii, s-a aplicat prevederea din contract care spune ca daca in termen de 60 de zile nu sunt indeplinite conditiile acordul se desfiinteaza.

Comisia de privatizare si consultanul analizeaza oportunitatea retinerii garantiei de 10 milioane de euro depusa de GFR, a mai spus Manescu.

De cealalta parte, omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Roman, a declarat ca va participa la o noua incercare de privatizare a CFR Marfa daca procesul va fi reluat, dupa ce transferul pachetului majoritar de actiuni a esuat pentru ca nu au fost indeplinite toate conditiile solicitate.

"Voi participa de o suta de ori daca CFR Marfa va fi scoasa la privatizare de o suta de ori", a declarat Stoica.

Privatizarea CFR Marfa a esuat pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei, potrivit GFR.

In plus fata de conditiile suspensive, nici structura capitalului social nu a fost definitivata, respectiv numarul de actiuni corespunzator cotei de 51% care urmeaza sa se transfere. In acest sens, nu a fost efectuata diminuarea capitalului social cu valoarea activelor care urmeaza sa se transfere de la CFR Marfa catre alte societati detinute de stat", potrivit GFR.

Guvernul s-a angajat fata de FMI ca, in cazul in care tranzactia nu este finalizata, sa vanda pachetul majoritar de la CFR Marfa unui alt investitor strategic.

Potrivit hotararii de Guvern privind privatizarea CFR Marfa, termenul pentru finalizarea procesului a expirat luni, nefiind prelungit de catre Guvern.

Anexa actului normativ pentru privatizarea CFR Marfa prevede ca transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din actiuni se realizeaza la data indeplinirii cumulative a cinci conditii: emiterea unei decizii din partea autoritatilor de concurenta; finalizarea de catre vanzator a conversiei creantelor detinute de stat asupra companiei la data semnarii contractului si definitivarea structurii capitalului social al societatii in urma operatiunii; obtinerea de catre vanzator de la finantatorii interni si externi ai societatii a unui acord cu privire la modificarea structurii actionariatului societatii, ca efect al incheierii contractului; creditarea contului vanzatorului cu toate sumele datorate de cumparator si semnarea declaratiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni in registrul actionarilor si de actiuni al societatii.

Pana in prezent, GFR a platit o garantie de 10 milioane de euro si un avans de 20 milioane de euro, reprezentand 10% din valoarea tranzactiei. Pentru finalizarea privatizarii GFR ar fi trebuit sa mai achite 170 milioane de euro.

In luna iunie, GFR a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni.