“Nimic nu mi-a fost mai clar”, spune Bayer, care s-a intors de curand in Canada. “In Vest oamenii isi exprima ideile, le impartasesc cu cei din jur, vorbesc despre ce cred. In China nimeni nu vorbea despre nimic. Nu exista munca in echipa. Oamenilor le este frica sa nu faca ceva gresit”, adauga tanarul.

Circumstantele in care Bayer s-a aflat in China au fost neobisnuite. Rareori, un student strain isi duce traiul printre imigrantii din Asia.

Fie ca vorbim despre un restaurant ori o companie mare din China, ele se invart toate in jurul structurilor de organizare, unde ideile inovatoare si strategiile non-conformiste sunt rareori prezente, influentate de un sistem educational care favorizeaza intotdeauna memorarea in locul gandirii creative. Mai mult, angajatilor le este frica sa vina cu idei noi, din teama de a nu-si sfida sefii, scriu jurnalistii americani.

Daca nu esti pe aceasi linie cu seful, chiar daca ai idei creative nu vei avea vei putea sa le exprimi. “Daca esti pe aceeasi lungime cu seful tau si ii prezinti un plan creativ de afaceri, poti evita foarte usor toata munca birocratica”, explica Helen Zhang, analist si autoarea cartii „In interiorul gandirii chineze”. “Pe de alta parte, daca nu esti de acord cu superiorul tau, nu vei avea succesul dorit deoarece creativitatea este limitata in companiile chineze de ierarhie”, adauga analistul, citat de CNN.

Zhang crede ca joburile din China sunt prinse in confucianism, cand anticii puneau accent pe autoritate. Cu toate astea, usor usor, cultura antreprenoriala sufera schimbari in Asia. Numeroase multinationale s-au deschis sedii pe teritoriul Chinei. Mai mult, insasi cultura corporatiilor de pe continent s-a schimbat. Tinerii asiatici sunt expusi, astfel, normelor internationale. Datorita internetului, ei pot comunica in intreaga lume, pot lucra in cadrul organizatiilor internationale si ajuta astfel la dezvoltarea mediului de afaceri.

Cei care lucreaza in domeniul managementului in China sustin ca firmele devin din ce in ce mai democratice in ceea ce priveste structurile organizationale, si anume: toti angajatii sunt vazuti ca avand acelasi statut si-si pot exprima liber toate ideile, fara teama de a fi criticati.

„Este destul de dificil de spus cat de repede vor adopta aceste tactici toate companiile de aici”, este de parere Han Jian, profesor de management la Scoala Internationala de Afaceri China Europe din Shangai.

Angajatii care exercita cea mai mare influenta in randul companiilor asiatice sunt cei nascuti intre 1980 si 1990. Potrivit lui Jian, cei care fac parte din generatia Y sunt mai putin loiali fata de proprii angajatori si cauta mereu joburi care ii motiveaza, care le ofera oportunitati de promovare. „Ei ii vad pe sefii lor mai mult ca pe niste consilieri decat superiori”, noteaza profesorul in management.

„Evaluarea performantelor uei companii se face deseori raportat la cresterea rezultatelor financiare, la cifrele de afaceri si profit, decat la resursele umane, la relatiile existente intre angajati. Cei mai multi salariati sunt tratati ca resurse si mai putin ca oameni, in adevaratul sens al termenului. Exista insa corporatii care incearca sa rezolve aceasta problema”, explica Jian.

„Pentru a rezolva aceasta problema ai nevoie de lideri care sa rupa barierele si sa impuna o noua cultura manegeriala, bazata pe stimulare, inovare si incredere”, spune si Elisa Mallis, trainer executiv la Management Development Services Ltd. In Beijing.

„Managerii pe stil vechi, cei care se axau pe comanda si control, au ramas in trecut. Organizatiile cauta astazi creativitate, viziune in gandire, angajati tineri care sa le aiba pe toate acestea. Trucul consta tocmai in instaurarea unei culturi care sa deblocheze creativitatea in mediile rasuflate. Nu putem astepta insa ca asta sa se intample peste noapte, mai ales cand ne referim la China”, adauga specialistul.