Juliet Sandler probeaza cele mai noi creatii ale casei de moda Lanvin: o rochie de 650 de dolari si pantofi de 400 de dolari. Juliet are trei ani. Mama ei, Dara Sandler, spune ca isi imbraca fiica dupa ultimele trenduri, pentru ca o reprezinta in totalitate, chiar daca cea mica nu a ajuns inca la varsta la care sa poata pronunta numele designerilor, cu atat mai putin sa plateasca pentru hainele lor.

“Imi imbrac fiica exact asa cum ma imbrac si eu”, se justifica mama de 33 de ani, originara din Manhattan. Dara a cheltuit deja 10.000 de dolari pentru garderoba de vara a fetitei sale, iar alte cateva mii sunt in buget pentru sezonul de toamna.

Creatorii de top au observat oportunitatea si pluseaza cu noi colectii de haine pentru prescolari. Toamna asta, Oscar de la Renta, Dolce & Gabbana si Marni intentioneaza sa ii includa in planurile lor si pe cei mici, in timp ce magazinele de lux ca Nordstrom sau Bergdorf Goodman isi extind spatiile dedicate copiilor, pentru a face fata cererii.

Provocarea este sa creezi tinute interesante, care in acelasi timp sa fie potrivite varstei. Exista multe modele in miniatura ale hainelor pentru adulti, care surprind insa din cauza preturilor exorbitante sau a stilului extravagant, povestesc reprezentantii Oscar de la Renta si Marni, relateaza Yahoo News.

O familie americana obisnuita va cheltui, in medie, 690 de dolari pentru a-si pregati copilul pentru scoala. In acesti bani sunt incluse si cheltuielile cu rechizitele. Sunt insa si familii care vor alege sa le cumpere odraslelor ghiozdane Gucci de 800 de dolari sau paltonase Lanvin cu imprimeu de leopard, ce depasescc 1.000 de dolari.

Sasha Charnin Morrison, editor de moda la US Weekly, admite ca unele preturi sunt revoltatoare, dar recunoaste insa ca pantofii sport de 200 de dolari sunt cei care ii fac copiii fericiti.

Pe de alta parte, psihologii sunt ingrijorati ca acest trend va crea o diferenta si mai mare intre cei care isi pot permite asemenea lucruri si cei a caror situatie materiala este mai modesta. “Creeaza o cultura a invidiei”, spune Dr. Alan Hilfer, seful sectiei de psihologie al Maimonides Medical Center din New York.

Daca in urma cu cinci ani, piata vestimentara pentru copii era dominata de Ralph Lauren, Burberry si Christian Dior, in prezent, din ce in ce mai multe case de moda incearca sa patrunda pe acest segment ofertant. Lucrurile s-au schimbat la aproape cinci ani de la debutul crizei financiare, fenomenul extinzandu-se rapid in mai toate marile orase ale lumii.

Hainele de lux pentru copii reprezinta momentan doar 3% din totalul pietei de peste 34 de miliarde de dolari, dar inregistreaza una dintre cele mai spectaculoase cresteri, cu pana la 7% pe an. Designerii brandurilor de lux vizeaza familiile cu venituri anuale de cel putin 350.000 de dolari, o suma de sapte ori mai mare decat venitul mediu al unei familii obisnuite.

Colleen Sherin, director de fashion la Saks Avenue, este de parere ca atat parintii, cat si bunicii sunt dispusi sa plateasca atat cat e nevoie pentru piese unice de vestimentatie, create special pentru cei publicul tanar. Filozofia lui Sherin pare sa justifice preturile de sute de dolari pentru tricourile Dolce & Gabanna sau faptul ca o rochita, creatie exclusiva Christian Dior, ajunge sa coste si 5.200 de dolari. Marile case de moda care vin din urma, precum Armani, Marc Jacobs sau Stella McCartney vor intampina insa o concurenta serioasa in special din partea brandurilor orientate doar catre cei mici, scrie Associated Press, preluata de Yahoo News.

Parintii care aleg sa isi rasfete astfel copiii, spun ca o fac pentru a le mari increderea de sine si a le dezvolta din timp propriul stil vestimentar. Adultii recunosc, insa, ca aceste gesturi ii fac si pe ei sa se simta mai bine. “Ador sa imi vad copilul bine imbracat. Ma face fericita. O face si pe ea fericita. Nu este doar o fetita care se joaca, imbracandu-se in hainele mamei, este ea insasi in haine create special pentru ea”, spune Kelly Mallon, o mamica de 39 de ani din Manhattan.