"Romania nu are o retea de autostrazi. La prima vedere, nu pare esential, dar am sa va prezint o comparatie. Sa ne uitam la Transilvania si Moldova. In Transilvania, se observa ca infrastructura a fost adusa la un anumit standard, dar se observa si un somaj mai mic, un venit disponibil mai mare. In Moldova, avem un singur drum expres care leaga sudul cu nordul, de altfel si bun, dar mai observam si un somaj mai mare, un venit disponibil mai mic. Asta este diferenta pe care o face infrastructura", a declarat , a declarat Florian Libocor, economistul-sef al BRD-Groupe Societe Generale

El a adauga ca flexibilitatea fortei de munca depinde de prezenta unei infrastucturi la un anumit standard, cu impact asupra somajului si venitului disponibil al populatiei. 

"In Statele Unite, spre exemplu, forta de munca este foarte flexibila, oamenii fac naveta, azi muncesti intr-un loc, maine muncesti in alt loc. Daca si in Romania ar exista cai de transport, la un nivel standard minim, nu am mai avea problema flexibilitatii fortei de munca. Somajul mare intr-o anumita regiune s-ar putea diminua gratie faptului ca excesul de forta munca din Moldova ar putea ajunge in Transilvania in doua ore la locul de munca. Si invers. Nu putem discuta de dezvoltare pana cand infrastructura nu este adusa la un nivel minim necesar pentru a facilita comunicarea si interconectarea regiunilor", a spus Libocor. 

Despre ce efecte va avea rectificarea bugetara asupra economiei, reprezentantul BRD-Groupe Societe Generale a spus ca acestea vor fi pozitive doar daca autoritatile locale vor aloca banii primiti catre investitii locale esentiale, catre proiecte de infrastructura. 

"Marea intrebare este daca se va intampla asa. Raspunsul meu este ca nu se va intampla asa cum ar trebui sa se intample. Nu sunt de acord cu taierea investitiilor si alocarea banilor pentru alte bugete", a spus Libocor. 

El a amintit ca, fata de masurile similare luate in preajma alegerilor in urma cu 10-15 ani, cele actuale nu mai sunt "atat de vaste". 

"Daca imi aduc bine aminte, in noiembrie 2004, Romania a avut un deficit fiscal de 0,2% si tinta era de 4%. O luna mai tarziu, deficitul fiscal a crescut la tinta. Este anormal. Alocarea bugetara trebuie sa urmeze un plan, o schema. Se cunoaste faptul ca orice puseu de cheltuieli poate sa genereze o presiune a preturilor, ori asta inseamna nevoie de corectie. Nu o data s-a cerut autoritatii monetare sa intervina ... Ca sa fiu plastic, daca te lovesti la cot degeaba te bandajezi la genunchi, problema nu se rezolva", a mai spus reprezentantul bancii. 

El a atras atentia si asupra sustenabilitatii reducerii CAS, masura pe care o considera insa benefica. 

"Relaxarea taxarii directe prin reducerea CAS este o masura benefica, dar trebuie sa ne intrebam daca poate fi sustinuta. Cred ca in momentul de fata avem mici probleme. Romania colecteaza cel mai redus nivel de venituri bugetare. 33% din PIB a fost cel mai ridicat nivel, in comparatie cu Bulgaria, care a trecut de 35% sau media europeana, de aproximativ 50%. Asta ne pune pe ganduri. Problema noastra nu este ca nu alocam bine resursele financiare, cu toate ca si aici mai putem discuta. Problema noastra este ca nu colectam pe cat am putea sa colectam, ceea ce ar putea reduce presiunea de indatorare, spre exemplu", a afirmat Libocor, transmite Mediafax