Operatorii restaurantelor McDonald’s spun ca, din cauza ca firma face eforturi pentru a obtine profit, cere preturi prea mari pentru intretinerea localurilor, acestea cuprinzand costul cu chiria, renovarea, software de functionare si taxe de training a angajatilor.

Costurile tot mai mari fac ca restaurantele McDonald’s ce functioneaza in regim de franciza, si care reprezinta aproape 90% din totalul lantului de fast-food (in 14.100 locuri numai in SUA) sa nu isi mai permita inaugurari sau renovari in spatiile detinute.

McDonald’s face tot ce ii sta in putinta sa puna costurile in spatele operatorilor. Nu mai este o afacere atat de profitabila precum obisnuia sa fie”, spune Kathryn Slater-Cater, unul dintre operatorii restaurantelor.

Intrebata daca McDonald’s pune costurile mari in dreptul restaurantelor francizate, Heather Oldani, purtatoare de cuvant a companiei, a declarat intr-un e-mail: “Continuam sa colaboram cu proprietarii si operatorii de restaurante McDonald’s, cat si cu furnizorii nostri, pentru a fi siguri ca restaurantele noastre livreaza o experienta foarte buna clientilor, ceea ce implica investitii pe partea de training si tehnologie”.

Intre timp, au avut loc deja cateva intalniri intre reprezentantii brandului si mai multi operatori de restaurante McDonald’s, intalniri despre care ambele parti au spus ca au fost productive.

Insa, potrivit unei scrisori datate din 11 aprilie din partea unui restaurant McDonald’s catre alti proprietari de localuri in sistem franciza, relatia dintre companie si acestia se deterioreaza.

Multi dintre voi ati spus ca nu simtiti cum conducerea ar intelege presiunea economica la care suntem supusi. Tonul a devenit mult mai transant si mai putin intelegator”, se arata in scrisoarea citata de Bloomberg news.

Aceasta nu este pentru prima data cand cel mai mare lant de restaurante din lume a intampinat probleme cu operatorii sai. La mijlocul anilor ’90 McDonald’s se extindea intr-un ritm mult prea rapid, incat localurile erau atat de apropiate si isi furau reciproc clientitii, intr-un fel de canibalizare. Sub aceasta presiune, compania a decis sa isi incetineasca expansiunea, asa ca daca in 1995 deschidea 1.130 de restaurante, in 1998 numarul inaugurarilor se redusese la 92.

Era o vreme cand moralul proprietarilor de localuri francizate era la pamant si toata lumea era foarte suparata. Ajungem din nou in acel punct”, atrage atentia Dick Adams, consultant de restaurante si fost patron al unui local McDonald’s din San Diego.