In Bucuresti si judetul Bihor s-au inregistrat cele mai multe insolvente in 2010, cu 2.256 si, respectiv, cu 1.188 firme care au intrat in incapacitate de plata. La polul opus se situeaza Mehedinti si Covasna, unde putin peste 100 de firme au intrat in insolventa.

In luna decembrie, s-a remarcat cresterea numarului firmelor in incapacitate de plata fata de lunile anterioare. Astfel, in noiembrie 2.082 de firme au intrat in insolventa, in octombrie 2.095, in septembrie 1.406, in august 900, in iulie 1.941 sau 1.878 in iunie.

Cele mai multe firme care s-au confruntat cu dificultati financiare au fost din domeniul comertului, peste 8.000 de societati intrand in insolventa, dar si cele din industria prelucratoare si constructii.

Acest lucru ar putea sa-ti dea si niste indicatii despre domeniile cel mai vulnerabile!

Pe de alta parte, potrivit ONRC, in 2010 s-au inregistrat un numar de 66.428 de suspendari de activitate la nivelul intregii tari, fata de 134.441 in 2009, reprezentand o scadere de 50,59%.

Si numarul de dizolvari voluntare s-a diminuat, de la 30.105 in 2009 la 8.191 anul trecut, ceea ce inseamna o reducere de 73%.

In schimb au crescut cu 292% radierile voluntare, la 171.146 de firme, de la 43.713 in 2009. In aceasta statistica ONRC a inclus un numar total de 127.294 radieri din oficiu realizate de ONRC in urma expirarii termenului in care persoanele fizice si asociatiile familiale puteau opta pentru transformarea in persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale sau familiale.

Numarul inmatricularilor a fost de 119.048 de firme, comparativ cu 111.832 de firme inregistrate in anul anterior, astfel ca la sfarsitul lunii decembrie erau activi peste 888.000 de agenti economici.

Sa trecem de cifrele seci si sa ne intoarcem la sfaturi!

Daca te simti vizat de insolventa sau ai vrea sa-ti faci o firma si ti-e teama ca ai putea ajunge intr-o astfel de situatie, avem sfaturi de la experti cum sa te feresti!

Ce sa faci ca sa nu intri in insolventa?

Sfatul expertilor este ca in primul rand sa adopti un management de criza si sa treci la restructurarea activitatii astfel incat sa te adaptezi noii conjuncturi economice. Este esential sa fie asigurat acel flux de numerar care sa acopere platile curente!

Adoptarea unui management de criza presupune, printre altele, urmatoarele:
  • Apelarea din timp la experti, specialisti financiari si juridici pentru identificarea problemelor financiare din timp si gasirea unei solutii in vederea depasirii acestor probleme;
  • Evaluarea gradului de risc al afacerilor, un control si o supraveghere sporita a afacerii;
  • Contractele incheiate cu partenerii de afaceri sa fie intocmite de specialisti si sa contina conditii ferme privind plata pretului sau, in anumite conditii, garantii privind executarea respectivelor obligatii;
  • Apelarea la proceduri rapide si putin costisitoare in vederea recuperarii creantelor (ex. Procedura somatiei de plata; procedura reglementata de O.U.G. nr. 119/2007 etc.);
  • Demararea de negocieri cu creditorii in vederea reesalonarii datoriilor;
  • Aducerea unui nou partener in afacere pentru obtinerea unor resurse financiare suplimentare.

Cum pot sa-ti protejezi si altfel businessul?

Din 13 ianuarie 2010 a intrat in vigoare Legea nr. 381/2009 privind introducerea concordatului preventiv si mandatului ad-hoc. Aceasta lege se adreseaza in mod expres persoanelor juridice aflate in dificultate financiara, iar scopul legii consta in salvgardarea intreprinderii aflate in dificultate in vederea continuarii activitatii acesteia, a pastrarii locurilor de munca si a acoperirii creantelor asupra debitorului, prin proceduri amiabile de renegociere a creantelor sau a conditiilor acestora ori prin incheierea unui concordat preventiv.

Potrivit acestei legi, mandatul ad-hoc reprezinta o procedura confidentiala, declansata la cererea debitorului, prin care un mandatar ad-hoc, desemnat de instanta, negociaza cu creditorii in scopul realizarii unei intelegeri intre unul sau mai multi dintre acestia si debitor in vederea depasirii starii de dificultate in care se afla intreprinderea acestuia din urma.

Concordatul preventiv este un contract incheiat intre debitor, pe de o parte, si creditorii care detin cel putin doua treimi din valoarea creantelor acceptate si necontestate, pe de alta parte, prin care debitorul propune un plan de redresare a intreprinderii sale si de acoperire a creantelor acestor creditori impotriva sa, iar creditorii accepta sa sprijine eforturile debitorului de depasire a dificultatii in care se afla intreprinderea debitorului.

Procedura mandatului ad hoc si cea a concordatului preventiv reprezinta proceduri simplificate, rapide, confidentiale de acoperire a creantelor creditorilor, fara ca debitorul sa intre in insolventa, in vederea salvgardarii intreprinderii aflate in dificultate financiara.

Practica judiciara care va rezulta in urma aplicarii acestei legi isi va spune cuvantul cu privire la utilitatea acesteia in contextul crizei financiare actuale, spune Alexandru Moldoveanu, avocat colaborator al Tuca Zbarcea & Asociatii.

Citeste si Ce firme au iesit din insolventa si ce retete anticriza au aplicat!