Purtatorul de cuvant al lui Basescu: "CSAT nu poate aviza contracte de privatizare"

"Domnul prim-ministru Victor Ponta, desi ocupa functia de vicepresedinte al Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, nu cunoaste obiectul de activitate al Consiliului. De aceea, ii recomandam sa citeasca Legea 415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, disponibila si pe website-ul Administratiei Prezidentiale, www.precidency.ro, din care va afla ca CSAT are atributii strict privind securitatea nationala, si nu are nicio atributie financiar-economica in baza careia sa poata aviza contracte comerciale sau contracte de privatizare", afirma Bogdan Oprea.

Potrivit acestuia, obligatia legala privind contractul de privatizare a unui pachet de actiuni al companiei CFR Marfa SA revine exclusiv Guvernului Romaniei si Comitetului de Privatizare a CFR Marfa din cadrul Ministerului Transporturilor.

Unda verde pentru vanzarea CFR Marfa

Premierul Victor Ponta a mai spus ca documentul va fi transmis si Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT), astfel incat presedintele Traian Basescu sa nu lase Guvernul "sa greseasca".

GFR, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat la 20 iunie castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din actiuni si asumandu-si investitii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investitii de mediu.

Stoica a declarat ca Grup Feroviar Roman discuta cu institutii financiare din top 5 mondial finantarea tranzactiei privind preluarea CFR Marfa si este sigur ca va putea face platile in conditiile stabilite, fiind o companie bancabila, solida si fara datorii.

Presedintele Traian Basescu a declarat luni ca firma care a castigat licitatia pentru a cumpara CFR Marfa nu are banii necesari pentru a plati suma convenita si cauta bani "pe la banci", desi nu sunt prea multe institutii de credit dispuse sa finanteze o astfel de suma, si s-a intrebat de unde va mai avea compania bani de investitii pentru modernizarea CFR Marfa.

Totodata, Basescu sustine ca premierul Victor Ponta trebuie sa isi asume, in calitate de ministru interimar la Transporturi, responsabilitatea politica pentru privatizarea CFR Marfa, avand in vedere aprecierile pozitive facute de acesta la modul cum s-a derulat privatizarea.

El a motivat si legat de acest argument optiunea sa de a decide abia pe 23 august cu privire la desemnarea lui Ovidiu Silaghi pentru portofoliul Transporturilor.

Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat ca GFR nu a notificat deocamdata tranzactia privind CFR Marfa, acest tip de documente fiind trimise de obicei dupa semnarea contractului, iar decizia privind concentrarea economica va fi luata de institutie sau de o structura a CE.

Potrivit estimarilor presedintelui Consiliului Concurentei, cu datele din prezent referitoare la piata de transport feroviar de marfa CFR Marfa are o cota de peste 40%, iar GFR detine mai mult de 30%.

Guvern: "Contractul va fi desfiintat daca nu e finalizat independent de orice culpa a GFR"

Contractul de privatizare a CFR Marfa va fi desfiintat fara orice alta formalitate si fara interventia instantei daca procedura nu va fi finalizata in maximum 60 zile calendaristice, independent de orice culpa a cumparatorului, transmite Guvernul.
Contractul de privatizare a companiei CFR Marfa a fost aprobat de Guvern, in sedinta de miercuri.

"Daca finalizarea nu va avea loc, independent de orice culpa a cumparatorului, intr-o perioada de maxim 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, contractul se desfiinteaza de plin drept fara a mai fi necesara punerea in intarziere șs fara orice alta formalitate prealabila și fara intervenția instantei", informeaza Executivul.