Miliardarul britanic James Dyson se plimba pe Marea Mediterana cu iahtul Libertatea, complet restaurat in santierele britanice si nemtesti.

In urma cu 75 de ani, de pe puntea navei saluta multimea regele Carol II. Romania a cumparat iahtul in 1937, cu 120.000 de lire sterline, special pentru suveran. Se spune ca si l-a dorit enorm dupa ce a aflat ca regele Edward al 8-lea, cel care a lasat tronul Angliei pentru Wallie Simpson, a facut o mediatizata calatorie, impreuna cu iubita sa, pe Marea Adriatica.

Ajuns in Romania, vaporul a fost botezat Luceafarul. Ulterior, comunistii l-au redenumit Libertatea si l-au transformat in restaurant pe faleza din Galati. Aici a ramas 50 de ani, timp in care a fost berarie, motel, bordel ilegal si loc de intalnire pentru agentii securitatii.

Dupa '90, Libertatea nu a mai existat ca iaht, ci doar ca local de alimentatie publica. A fost privatizat odata cu firma de stat care il avea in acte - SC Regal SA, actionar majoritar fiind SIF Moldova. In '98, vasul a devenit oficial tezaur al Romaniei, fiind considerat "o adevarata simfonie navala din punct de vedere al constructiei, dar si al istoriei pe care o reprezinta".

Dar cine a tinut cont de asta? In acelasi an, cu aprobarea SIF Moldova, iahtul a fost vandut ca o banala carciuma, la o licitatie la care au participat trei potential cumparatori. A castigat firma britanica Edmiston.

"Nu mai ramasese decat invelisul, carcasa din ea. A fost evaluata la 250.000 de dolari si a fost vandura cu 265.000 de dolari, iar jumatate din suma a revenit statului ca impozit pe tranzactie", a declarat  Elena Trandafir, director SC Regal SA.

Statul s-a ales indirect, de pe urma vanzarii, cu 130.000 de dolari, restul de bani au intrat in conturile firmei Regal Galati, care s-a judecat cu Ministerul Culturii pe motiv ca un obiect de tezaur nu poate fi instrainat. Din pacate, cei din minister s-au limitat doar sa afle daca licitatia a fost sau nu corecta.

Sub pretextul unor reparatii, noul proprietar a obtinut un aviz temporar de export si a scos nava din tara in 1999. Vaporul a stat 10 ani in santierele navale din Scotia si Hamburg, unde a fost refacut dupa planurile originale. 450 de tone de fier vechi au fost inlocuite din carcasa si peste 10 milioane de euro a costat intreg procesul de restaurare.

In 2002, surpriza: autoritatile au aprobat definitiv exportul navei. Tot atunci nava a fost scoasa din categoria tezaur si adusa la acelasi nivel cu o vaza de la Castelul Peles.

"Noi am cerut avizul unei comisii de experti, au fost voci contra si voci pentru, dar pana la urma vasul a fost declasat si avizul de export permanent s-a dat", a declarat Razvan Theodorescu, ministrul Culturii in 2002.

Fost Luceafarul si Libertatea, in prezent Nahlin, valoreaza 43 de milioane de dolari. Iahtul apare pe locul 37 in topul celor mai mari din lume, cu 100 de metri lungime si 11 latime.

O splendida bucata de istorie, tratata in Romania ca un sopron parasit, vanduta la pret de fier vechi si ramasa in patrimoniul nostru doar cu numele.