Cu o traditie de peste 122 de ani, compania romaneasca Farmec produce creme pentru romance, dar si pentru femei din peste 30 de tari.

De cate ori o matusa sau chiar mama nu v-a recomandat crema Doina sau poate un sampon de urzici? Si acum, la cei 122 de ani, produsele companiei au devenit sinonime cu eticheta - produs in Romania.

Povestea companiei a luat un avant si mai mare in 1995 cand a fost privatizata si volumul exporturilor a crescut constant.

Iar daca una din cinci romance foloseste si acum binecunoscutul demachiant Doina, si japonezele folosesc cosmetice Farmec de 35 de ani. In prezent, cele mai importante piete de desfacere sunt Japonia, Emiratele Arabe Unite si Liban.

Reprezentantii companiei spun ca majoritatea produselor exportate ajung la clienti din Europa si Asia, dar si in cateva regiuni din America de Nord. Iar compania nu se opreste aici.

"Circa 10% din cifra de afaceri e reprezentata de exporturi, insa ne dorim sa crestem vanzarile pe pietele externe incepand cu acest an. Debutul crizei, in 2009, ne-a facut sa ne concentram mai mult asupra pietei interne si sa ne intensificam prezenta pe principalele canale de distributie", spune Mircea Turdean, director general Farmec Cluj-Napoca.

Asa se face ca acum Farmec vrea sa-si vanda produsele si in hipermarketurile din Ungaria, dupa ce in acesti ani compania s-a concentrat in special pe magazinele mai mici, pe comertul traditional. Iar in derulare sunt lansarile gamelor Gerovital si Aslavital in China si in Europa de Est.

Cifra de afaceri a crescut si ea proportional cu exporturile. In 2010, Farmec a avut afaceri de 95,9 milioane lei, in crestere cu 10% fata de 2009. Motorul cresterii au fost lansarile de noi produse si investitii in marketing, dupa cum spun reprezentantii companiei.

Farmec in era digitala

Vorbim despre o companie veche ca traditie, insa bine ancorata in lumea digitala. Asa se face ca Farmec are pagina de Facebook si organizeaza constant concursuri.

"Deja avem in plan un proiect de online shop, care va fi legat direct de website-ul Farmec, insa nu s-a concretizat inca. Este cu siguranta un segment de viitor, intr-o lume in care cumparaturile online sunt o solutie comoda, din ce in ce mai utilizata si in Romania", spune Turdean.

Ce cosmetice cumpara romancele si ce prefera strainii

La export merg de obicei gamele de varf din portofoliul Farmec - gamele anti-rid Gerovital H3, precum si cea in varianta bio.

In Romania, compania spune ca, potrivit datelor Nielsen, in segmentul de ingrijire a fetei, Farmec este lider cantitativ in 2010, ca producator, cu o cota de piata de 26%, in timp ce valoric detine o cota de 20,6%.

Produse Clujana pentru piata franceza si ruseasca

Si faimosii pantofi Clujana merg in proportie de peste 86% la export. Si asta in timp ce, inainte de 1990, reprezentantii companiei spun ca se produceau aproximativ 16.000 de perechi pe zi, din care 95% era productie de export care ajungea in SUA, Franta, Canda, Elvetia, Danemarca sau Orientul mijlociu.

Acum, frantuzoaicele, italiencele si austriecele se pot mandri ca poarta pantofi produsi in Romania.

Si Clujana nu se opreste aici: concomitent cu extinderea magazinelor in tara, anul acesta compania vrea sa intre pe piata din Rusia, dar sa dezvolte si exporturile catre tari precum Franta si Italia.

"Exporturile au crescut in 2011 la o valoare de peste 300 000 euro, din care 250.000 de euro fost realizate in Franta", spun reprezentantii companiei.

Acestia spun ca la export se vand mai bine articolele de echitatie, care in Romania, inca nu au o cerere foarte mare.

Iar cifra de afaceri pe tot anul trecut a fost cu aproape un milion de lei mai mare fata de anul anterior.