Tranzactia pune capat unui experiment indraznet al Rusiei de implicare in politica industriala a UE, potrivit cotidianului britanic Financial Times, citat de Mediafax.

Vanzarea pachetului de 2,12% din actiunile EADS de catre Vnesheconombank vine in contextul unor semnale ca Rusia intentioneaza sa iasa din actionariatul companiei europene pentru a-si finanta propriile activitati pe segmentul productiei de avioane civile. 

Rusia detinea participatia de 5% la EADS din 2006, cand Kremlinul a uimit Germania si Franta cu anuntul ca VTB, o alta banca de stat, a acumulat actiuni totalzand 5% din EADS. Strategia Moscovei a fost vazuta ca o incercare de a obtine un loc in consiliul de administratie sau chiar un pachet minoritar care sa permita blocarea unor decizii. Niciuna dintre aceste presupuneri nu s-a materializat. 

VTB a vandut ulterior participatia bancii Vnesheconombank.  Vnesheconombank a refuzat sa comenteze asupra tranzactiei, care a fost dezvaluita prima data de cotidianul rus Vedomosti.

Un document transmis recent autoritatii pentru piata financara din Olanda a aratat, insa, ca participatia a fost redusa de la 5% la 2,88%.  Vanzarea actiunilor la acea data ar fi adus bancii circa 763 milioane de euro, suma calculata folosind cotatia de la bursa. 

Potrivit unor surse citate de Vedomosti, fondurile din vanzarea participatiei la EADS ar putea fi folosite pentru sustinerea producatorului de avioane Suhoi.

Divizia Suhoi Avioane Civile a companiei dezvolta un proiect pentru productia aeronavei S100 Superjet, cu 100 de locuri. Datoriile acestuia se ridica la 2,1 miliarde de dolari, iar Suhoi Avioane Civile a trebuit sa negocieze cu creditorii, intre care si Vnesheconombank, in acest an, pentru a evita falimentul. 

Una dintre variantele sprijinirii Suhoi este conversia in actiuni a datoriei catre Vnesheconombank si recapitalizarea companiei ulterior, potrivit Vedomosti.