Companii cu renume la nivel mondial au fost devansate in servicii, vanzari si popularitate de alte firme mai mici, chiar start-up-uri care au revolutionat piata cu produse originale, inovatoare, influentand astfel comportamentul consumatorilor.

Multumirea de sine reprezinta principalul motiv pentru care gigantii ajung sa coboare din varf atunci cand o societate mai mica (din punct de vedere al dimensiunilor si promovarii) patrunde pe piata cu idei ambitioase si curajul de a risca prin intermediul produselor/serviciilor lansate, sustin specialistii.

Apple a zdrobit Nokia cu iGadgeturile sale

Ce exemplu mai bun de dat in acest caz il reprezinta decat Apple vs. Nokia. Cea mai mare corporatie din Statele Unite, listata pe bursa NASDAQ, a revolutionat pur si simplu lumea tehnologica cu produsele sale inovatoare - iPhone, iPad si iPod. Atat de multa popularitate a castigat compania lui Steve Jobs, incat i-a lasat cu usurinta in urma pe principalii producatori de telefoane mobile din lume.

In al patrulea trimestru din 2007, Nokia detine peste 50% din piata globala a smarphone-urilor, urmata de BlackBerry, Research In Motion (RIM) – 10,9% si Apple – pe atunci avea o cota de piata de doar 5,2%.

In cel de-al patrulea trimestru din 2010, Apple ajunsese sa detina 16,1% din piata telefoanelor inteligente. Vanzarile produselor create de Jobs au explodat insa in cel de-al doilea trimestru al anului trecut, potrivit IDC – ajungand la o cota de 19,1% cu o rata de crestere de 141%.

Astfel, Nokia, fost lider mondial in domeniul comunicatiilor mobile, a inceput sa inregistreze pierderi (a ajuns la o cota de 15% si o rata de crestere de 30,7%), ajungand direct pe locul trei, in urma competitorilor Apple si Samsung.
Mai mult, reputatia Apple in randul consumatorilor de electronice a devenit insasi un brand in promovarea companiei americane. Numerosi clienti au decis sa ii cumpere produsele, gandindu-se la faptul ca sunt cei mai buni din domeniu.

Mai mult pe Google decat pe Yahoo!

Un alt exemplu de business care a detronat un alt gigant il reprezinta Google vs. Yahoo! Desi toata lumea este de acord cu faptul ca Google a detinut inca de la lansare o pozitie fruntasa in clasamentul motoarelor de cautare si al internetului, la sfarsitul secolului XX, Yahoo! castigase foarte multa cota de piata (asemenea altor companii mici) in detrimentul gigantului IT. De pilda, in anii 2000, Yahoo! detinea 56% din referintele motoarelor de cautare, de sase ori mai mult decat principalul sau concurent.

In iunie 2010, Google detinea aproximativ 1% din piata, si asta deoarece Yahoo! incepuse sa se foloseasca de algoritmurile Google. Compania americana fondata de doi absolventi ai Universitatii Stanford – Larry Page si Sergey Brin – s-a trezit din amortire si a inceput sa se bata cu Yahoo! pentru cota de piata.

Pana in 2002, popularitatea eficientei Google a inceput sa creasca exponential. Compania devenise responsabila pentru 31,8% dintre cautarile de pe internet fata de procentajul de 36,3% detinut de Yahoo! In ultimii opt ani, clasamentul s-a inversat. Mai mult, Google a pus monopol pe piata de internet. Potrivit comscore.com, in iulie 2011, Google avea o cota de piata de peste 65%, in timp ce rivalul sau ajunsese la 16,1%.

Hewlett-Packard a luat fata producatorului Dell

Dell a fost candva considerat lider global in domeniul PC-urilor, in ceea ce priveste vanzarile, cu 13% din piata. In ultimii zece ani insa, peisajul calculatoarelor personale s-a schimbat la 180 de grade. In 2002, Hewlett-Packard a preluat Compaq pentru 25 miliarde de dolari, si odata cu acest brand si un procent semnificativ din piata.

Incepand cu 2005, HP si-a crescut vanzarile, astfel incat in cel de-al doilea trimestru din 2008 ajunsese sa detina 17,5% din piata (fata de 12,5% cat avea concurentul sau principal - Dell).

Facebook a determinat un real fenomen social. Cum a minimizat Zuckerberg afacerea MySpace

In iulie 2005, presedintele News Corporation, Rupert Murdoch a achizitionat reteaua sociala MySpace pentru suma de 580 milioane de dolari. In acele timpuri, MySpace era pe val in randul utilizatorilor de social media, iar Facebook era inca restrictionat, acces la site avand doar studentii americani. In mai 2007, pe Facebook intrau lunar in jur de 30 milioane de utilizatori unici, in timp ce pe MySpace isi petreceau timpul aproximativ 70 milioane de vizitatori.

In mai 2009, Facebook i-a dat lovitura de gratie concurentului sau: ajunsese la 160 milioane de utilizatori, in timp ce MySpace ramasese la 70, iar mai apoi a scazut la 40. Si numarul acestora din urma continua sa scada. In cele din urma, Murdoch a decis sa-si vanda compania in 2011, pentru 35 milioane de dolari, cu 93% mai putin decat evaluarea intiala a business-ului.

In schimb, Facebook a devenit cea mai populara si mai mare retea de socializare din lume, masurand la ora actuala peste 700 milioane de utilizatori din intreaga lume.

Fox News a "muscat" din cota de piata a CNN-ului

Un alt caz in care o companie noua nu doar ca ajunge sa concureze cu un pionier, ci il si „distruge”, il reprezinta Fox TV vs. CNN.

Cable News Network a dominat retelele de televiziune prin cablu din intreaga lume, reusind sa atraga, zilnic, in fata micului ecran, in prime-time, 800.000 de telespectatori. Concurentul sau, Fox News a inceput incet incet sa acapereze tot mai mult teren, crescand de la 500.000 de spectatori la 1,5 milioane (in timp ce CNN se blocase la 1 milion).

Trendul a continuat astfel, iar in jurul anului 2004 era clar ca noul lider al retelelor de cablu devenise Fox. In 2008, acesta din urma avea mai multi telespectatori decat CNN, HLN si MSNBC la un loc.

In iulie 2011, Fox avea o audienta de trei ori mai mare decat CNN.

La ora actuala, Cable News Network se situeaza pe locul patru in topul televiziunilor americane, din punct de vedere al ratingului.

GM a accelerat in fata japonezilor de la Toyota

General Motors a redevenit recent cel mai puternic producator auto din lume. Inca din 1930, GM a dominat piata automobilelor din SUA, iar trendul s-a pastrat pana spre sfarsitul secolului XX. Odata cu instalarea crizei financiare in urma cu trei ani, afacerile gigantului auto au inceput sa scartaie. General Motors incepuse sa-si piarda aderenta in industrie. La finalul lui 2008, Toyota devenea oficial cel mai mare producator de masini la nivel global, devansand GM cu peste 500.000 de unitati vandute.

In iunie 2009 insa, ajuns din urma de vanzarile in scadere si problemele financiare cauzate de recesiune, corporatia americana fondata in Detroit a fost la un pas de faliment. In 2011, lucrurile s-au mai limpezit pentru producatorul de autoturisme din SUA, demarand in tromba in primul trimestru al acestui an. Rivalul sau, Toyota a fost afectat de cutremurul care a zguduit Japonia pe 11 martie, fapt care a ajutat GM sa redevina numarul unu in industria auto. In prima jumatate din 2011, General Motors Corporation a vandut 4,5 milioane de masini, in detrimentul celor 3,7 milioane vandute de Toyota. 

Cum a anticipat Amazon disparitia cartilor traditionale si a nimicit rivalul Barnes & Noble

Barnes & Noble a fost timp de ani de zile cel mai mare furnizor de carti din State. Cu toate astea, retailerul online Amazon.com si-a eclipsat competitorul comercializand mii de titluri prin intermediul internetului. Usurinta cu care utilizatorii isi comandau produsele preferate a fost miscarea ce a ajutat la propulsarea Amazon.

e-readerul Kindle, produs de Amazon a castigat din nou in fata tabletei Nook comercializate de Barnes & Noble. Incet incet, B&N a inceput sa-si piarda din profitabilitate. Cat despre veniturile nete globale, acestea au scazut de la 147 milioane de dolari inregistrate in 2006 la 74 miliaone de dolari la sfarsitul lui 2010.

In schimb, Amazon si-a crescut veniturile de la 190 milioane de dolari in 2006 la 1,2 miliarde de dolari anul trecut. Secretul? Cativa analisti sustin ca inovarea cartilor online, care au luat deja locul celor traditionale, a reprezentat cheia-succesului business-ului Amazon.

Citeste si:

Economia in casa piratilor si a fostilor sclavi. Arhipelagul cu 7.000 de insule, dintre care doar 2% locuite

Cea mai scumpa greseala. Un fost analist al Moody`s, obligat sa plateasca 34,5 milioane de dolari