"Este pentru prima dată în ultimii 28 de ani când statul român preia controlul asupra unui obiectiv industrial strategic privatizat. Din calitatea de acţionar majoritar putem să protejăm eficient interesele statului român şi putem să protejăm inclusiv forţa de muncă înalt calificată de la Şantierul Naval", susţine ministrul Economiei, Dănuţ Andruşcă.

Potrivit sursei citate, şantierul Naval 2 Mai S.A Mangalia va renunţa la exercitarea dreptului de preferinţă cu privire la achiziţia pachetului de acţiuni deţinut de Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering la societatea Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A. Mangalia, urmând ca, ulterior, Damen Shipyards Group să cesioneze, cu titlu gratuit, către Şantierul Naval 2 Mai S.A, un procent de 2% din pachetul de acţiuni.

Astfel, structura de acţionariat a Societăţii Mixte care rezultă în urma asocierii să arate astfel: 51% deţinute de Şantierul Naval 2 Mai S.A. respectiv 49% de Damen Shipyards Group.

Oferta fermă autentificată va fi depusă în scris în cursul zilei de joi, 22 martie, la sediul Şantierului Naval 2 Mai, iar după Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor SN 2 Mai SA Mangalia, care va avea loc în data de 30 martie, partea română va intra în discuţii pentru elaborarea statului societăţii mixte.

Ministerul de resort precizează că, de la preluarea mandatului şi până în prezent, ministrul Economiei a apreciat situaţia Şantierului Naval DMHI Mangalia drept prioritară, având loc, în acelaşi timp, mai multe întâlniri cu reprezentanţii mediului sindical, cu conducerea executivă şi administrativă a Şantierului Naval 2 Mai Mangalia.

Şantierul Naval din Mangalia este deţinut din 1997 de grupul sud-coreean Daewoo în proporţie de 51%, restul de 49% revenind Guvernului României.

În luna noiembrie a anului trecut, Consiliul Concurenţei a autorizat tranzacţia prin care BV Holding Maatschappij Damen din Olanda preia Daewoo Mangalia Heavy Industries SA şi Daewoo Mangalia Human Resources Management SRL. Firma BV Holding Maatschappij Damen furnizează servicii de management filialelor din Grupul Damen. Grupul Damen activează la nivel internaţional în domeniul în construcţiei, întreţinerii şi reparării navelor.

Cel mai mare producător de nave din lume în funcţie de carnetul de comenzi, Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) a înregistrat, în 2016, pierderi nete de 2.700 miliarde woni iar datoria sa este de 27 de ori mai mare decât capitalul său.

Împreună cu rivalii săi sud-coreeni, Hyundai Heavy Industries şi Samsung Heavy Industries, DSME a dominat timp de 10 ani piaţa mondială a construcţiilor de nave. În ultimii ani, însă, sectorul construcţiilor de nave a trecut printr-o perioadă dificilă din cauza supraofertei mondiale de vase şi a competiţiei acerbe pe preţuri venită din China.

Daewoo Shipbuilding a promis că va concedia 2.300 de angajaţi şi va vinde o parte din activele secundare. Printre aceste active se numără şi o serie de subsidiare de peste hotare precum şantierul din România, Daewoo Mangalia.

Daewoo-Mangalia Heavy Industries SA a fost constituită în ianuarie 1997 ca o societate mixtă româno-coreeană, cu un capital social de 103,92 milioane dolari, din care 53 milioane (51% din acţiuni) aparţinând Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. şi 50,92 milioane dolari (49% din acţiuni) aparţinând societăţii Şantierul Naval 2 Mai Mangalia.