10. P8-A Poseidon

•    Tip: supraveghere/ avion anti-submarin
•    Cost total: 33 miliarde de dolari
•    Cercetare si dezvoltare: 8,2 miliarde de dolari
•    Cost achizitie: 4,2 miliarde de dolari
•    Numar de unitati: 122
•    Pret pe bucata/avion: 206,5 milioane de dolari

Avionul Boeing P-8A Poseidon este folosit pentru supravegherea suprafetelor acvatice intinse si a navelor anti-submarin. Pentru ca este un avion de razboi, functiile principale constau in patrularea cu ajutorul echipamentului senzorial pe care il detine. Boeing (NYSE:BA) a folosit pentru inceput fuzelajul de tip 737-800, insa s-au facut modificari majore pentru a transforma aeronava intr-una de supraveghere. Compania a echipat-o cu aripi de tipul 737-900, necesare pentru a putea suporta cele patru rachete de tipul AGM-84K. Armata a comandat 122 avioane de acest tip pentru a inlocui flota cu PC-3 Orion, potrivit 247wallst.com

9. CVN-78 Class

•    Tip: aeronava de transport
•    Cost total: 34 miliarde de dolari
•    Cercetare si dezvoltare: 4,6 miliarde de dolari
•    Cost achizitie: 29,3 miliarde de dolari
•    Numar de unitati: 3
•    Pret pe unitate: 9.782,3 dolari

CVN-78 este primul portavion din noua generatie a Marinei. A fost proiectat de Northrop Grumman (NYSE:NOC). Guvernul a facut trei comenzi cu termen de livrare in urmatorii 10 ani, prima fiind USS Gerald Ford, menita sa se alature flotei in 2015. Cand va fi finalizata, aceasta va valora 9,8 miliarde de dolari si va fi cea mai scumpa si unica piesa de echipament militar asamblata vreodata. Noua nava va totaliza aproximativ lungimea a trei terenuri de fotbal si greutatea de peste 100.000 de tone. Puntea sa poate sustine mai mult de 75 de aeronave si se intinde pe o suprafata estimata la 4,5 acri. Baza plutitoare va avea doua reactoare nucleare, urmand sa fie echipata cu rachete pentru aparare Evoloved Sea Sparrow.

8. Joint Mine Resistant Ambush Protected Vehicle

•    Tip: vehicul de transport blindat
•    Cost total: 41,6 miliarde de dolari
•    Cercetare si dezvoltare: 0,7 miliarde de dolari
•    Cost achizitie: 40,9 miliarde de dolari
•    Numar de unitati: 26.552
•    Pret pe unitate: 1,6 milioane dolari

Razboaiele din Irak si Afganistan au creat noi probleme armatei Statelor Unite. Cele mai importante dintre ele au fost bombele de pe marginea drumurilor si dizpozitivele explozive improvizate, cunoscute sub denumirea de IEDs. Solutia militara adusa acestei probleme a fost Joint Mine Resistant Ambush Protected Vehicle (MRAP). Devoltarea programului MRAP a inceput in anul 2006, iar vehiculele sunt produse de diferiti contractanti, sunt de diverse forme si marimi in functie de rolul pe care il indeplinesc.

7. Trident II Missile

•    Tip: racheta balistica
•    Cost total: 53,2 miliarde de dolari
•    Cercetare si dezvoltare: 16,8 miliarde de dolari
•    Cost achizitie: 35 miliarde de dolari
•    Numar de unitati: 561
•    Pret pe unitate: 65,7 milioane de dolari

Dezvoltata de Lockheed Martin (NYSE:LMT), Trident II este cea mai noua si mai avansata versiune in materie de rachete balistice a Marinei Statelor Unite. Echipata cu un focos termonuclear, Trident II este folosita de majoritatea submarinelor din clasa Ohio, dar si de cateva nave britanice. Racheta are 13,4112 metri lungime si cantareste 80 de tone. Echipat cu o racheta pe trei niveluri, proiectilul este capabil sa calatoreasca mai mult de 7.400 de kilometri pe ora. Departamentul Apararii S.U.A. detine in prezent 561 rachete Trident, fiecare dintre valorand peste 65 miloane de dolari, fara a lua in cosiderare costurile de cercetare si dezvoltare.

6. V-22 Osprey

•    Tip: avion de transport tiltrotor
•    Cost total: 57,8 miliarde de dolari
•    Cercetare si dezvoltare: 13,6 miliarde de dolari
•    Cost achizitie: 43,5 miliarde de dolari
•    Numar de unitati: 459
•    Pret pe unitate: 95,2 milioane dolari

Boeing-ul V-22 Osprey este un avion de propulsie capabil de decolari si de aterizari din scurt (STOL), cat si de decolari si aterizari verticale (VTOL). Osprey are peste 11 metri lungime si decoleaza asemenea unui elicopter. Avantajul lui V-22 este ca odata desprins de la sol are mult mai multa flexibilitate decat un elicopter. Folosit pentru transport, Osprey poate calatori pana la 627 de kilometri fara alimentare, la viteze ce depasesc 418,42 kilometri pe ora. In prezent, bugetul Departamentului Apararii detine 459 avioane de transport V-22 Osprey, fiecare costand 95,2 milioane de dolari.

5. F/A-18E/F Super Hornets

•    Tip: avion de vanatoare
•    Cost total: 57,8 miliarde de dolari
•    Cercetare si dezvoltare: 7,3 miliarde de dolari
•    Cost achizitie: 50,5 miliarde de dolari
•    Numar de unitati: 556
•    Pret pe unitate: 90,8 milioane de dolari

Avionul de vanatoare Boeing F/A-18E/F Super Hornet este o versiune imbunatatita a cunoscutului F/A 18 Hornet. Avionul vine intr-o versiune cu un singur scaun (E) si doua locuri (F) si a fost folosit la inceput de Fortele Navale. Acesta stationa pe portavioane. Astazi, F/A 18 E/F detine o gama larga de arme si poate transporta rachete aer-aer, rachete aer-sol si bombe ghidate prin laser.

4. F-22 Raptor

•    Tip: avion de lupta cu grad scazut de observabilitate
•    Cost total: 79,2 miliarde de dolari
•    Cercetare si dezvoltare: 40,5 miliarde de dolari
•    Cost achizitie: 37,9 miliarde de dolari
•    Numar de unitati: 188
•    Pret pe unitate: 211,6 milioane dolari

Boeing-ul F-22 Raptor este fara indoiala cel mai avansat avion de lupta din intreaga lume si de asemenea si cel mai scump, valorand 211 milioane de dolari. 10 dintre aceste aeronave costa impreuna mai mult decat PIB-ul Groenlandei. Departamentul Apararii al S.U.A. detine 188 astfel de unitati. F-22 Raptor a fost folosit pentru prima oara in anul 2005, fiind un avion de lupta extrem de rapid, proiectat sa identifice, sa urmareasca si sa inlature tinte, inainte de a fi vazut. Avionul este echipat cu doua rachete AIM-9 Sidewinder, sase rachete aer-aer, un pistol si peste 1.000 de bombe.

3. Virginia Class Submarine

•    Tip: submarin nuclear
•    Cost total: 83,7 miliarde de dolari
•    Cercetare si dezvoltare: 7,2 miliarde de dolari
•    Cost achizitie: 76,6 miliarde de dolari
•    Numar de unitati: 30
•    Pret pe unitate: 2.552,6 milioane de dolari

Submarinele Virginia Class sunt, fara indoiala, cele mai avansate submarine nucleare din lume. Virginia are 114,9 metri lungime si cantareste 7.800 de tone, echivalentul a 821 de autobuze. Masiva ambarcatiune subacvatica este produsa de General Dynamics (NYSE;GD) Electric Boat si Newport News Shipbuilding, singurele santiere navale capabile sa construiasca submarine nucleare. Virginia este echipata cu 38 asemenea tipuri de arme, ca de exemplu: rachete, mine sau torpile.

2. DDG 51 Destroyer

•    Tip: distrugator
•    Cost total: 101,8 miliarde de dolari
•    Cercetare si dezvoltare: 5,1 miliarde de dolari
•    Cost achizitie: 96,6 miliarde de dolari
•    Numar de unitati: 75
•    Pret pe unitate: 1.299,3 milioane de dolari

DDG 51, cunoscut ca si Arleigh Burke - clasa de distrugatoare - , activeaza din 1991. In prezent doar 60 astfel de aeronave se afla in uz, 15 fiind rezerva. Fiecare nava de razboi are o lungime de cel putin 152,4 metri de la stem la pupa. Navele din generatia noua cantaresc peste 9.000 de tone. Destroyer este produs de mai multi contractanti printre care Bath Iron Works, General Dynamics si Northrop Grumman. Echipajul de pe fiecare nava in parte este alcatuit din aproximativ 350 de militari. Ultima generatie de nave este echipata cu doua sisteme verticale de lansare pentru rachetele tomahawk, un pistol, torpile si un sistem avansat de detectare.

1. Joint Strike Fighter

•    Tip: avion de lupta cu rol multiplu
•    Cost total: 326,5 miliarde de dolari
•    Cercetare si dezvoltare: 58,4 miliarde de dolari
•    Cost achizitie: 267,6 miliarde de dolari
•    Numar de unitati: 2.457
•    Pret pe unitate: 109,5 milioane de dolari

F-35 se afla inca in dezvoltare si integreaza tehnologiile avansate de observabilitate scazuta si sisteme de tip senzor cu viteza supersonica. Armata intentioneaza ca avionul sa efectueze diferite actiuni ca aer-suprafata, aer-aer si recunoasterea misiunilor. Lockheed Martin si partenerii sai lucreaza la dezvoltarea a trei aeronave separate, dar care sa poata folosi acelasi sasiu. F-35A va folosi decolarea si aterizarea standard si va fi utilizat in primul rand de Fortele Aeriene. F-35B va beneficia de decolari din scurt si aterizari verticale, urmand sa fie folosit doar de Marina.