O spun, de exemplu, clientii cu credite in franci elvetieni, care se lauda cu o noua victorie: o familie din Targu Jiu a reusit sa revina la cursul la care a fost acordat imprumutul.

"Bancile trebuie sa accepte sa imparta povara cursului valutar", sustine si Autoritatea pentru protectia consumatorului.

Familia Benzila, din localitatea Farcasesti, Gorj, are din 2008 un credit de nevoi personale de 20.000 de franci elvetieni. Saptamana trecuta, avocatul a reusit sa convinga tribunalul din Gorj ca oamenii sa plateasca rata la cursul la care a fost acordat imprumutul - 2 lei francul, jumatate fata de cat este acum.

Paula Benzila, client: "Am dat si 12,7 milioane si 11,6 milioane. Prea multa dobanda si prea mult comision de risc."

Instanta a mai decis ca familia Benzila sa primeasca inapoi diferenta de curs: aproape 4.000 de euro si comisionul de risc, aproape 1.000 de euro. Decizia este definitiva si irevocabila.

Marilena Rodica Pardea, avocat: "Toata diferenta de curs valutar este un profit realizat de banca, ca banca in evidenta sa financiar-contabila descarca creditul la cursul de la momentul acordarii."

Asociatiile de clienti nemultumiti de conditiile in care au luat creditele cred ca astfel de decizii vor mai aparea.

Adriana Cristoforidis, grupul de clienti cu credite in CHF: "Judecatorii au inceput sa inteleaga cum au fost acordate creditele."

Pana sa ajunga in instanta, clientii trimit zilnic sute de sesizari la ANPC. In fiecare zi ajung si 200 de sesizari. Asa se face ca, de la inceputul anului, comisarii au adunat mai bine de 5.000 de reclamatii. Cele mai multe vin de la clientii care au credite in franci elvetieni. Sunt o treime din aceste cazuri.

Marius Dunca, presedinte ANPC: "Aceasta crestere a CHF-ului, majorarea dobanzilor ar trebui, aceasta povara ar trebui impartita impreuna cu operatorul financiar bancar."

ANPC a castigat un proces colectiv in prima instanta in cazul unor astfel de credite. Decizia nu este insa definitiva si irevocabila.

Reactia oficiala a Piraeus Bank

1. In cazul pe care il mentionati este in curs de exercitare o cale de atac extraordinara.

2. Piraeus Bank Romania a initiat in mod proactiv dialoguri individuale cu fiecare client, incercand sa gaseasca solutiile optime si personalizate, imediat dupa cresterea brusca a cursului CHR/RON. Printre acestea se numara conversia creditelor din CHF in lei la cursul zilei, reesalonarea creditului, reducerea temporara a ratei dobanzii si altele. In unele cazuri s-a ajuns in faza de litigiu dar solutiile sunt si in acest caz individuale. In cazul altor litigii, spre exemplu, solutia instantelor a fost in favoarea bancii, iar clientii au suportat costurile procesuale.

3. Piraeus Bank incearca in continuare sa identifice cele mai potrivite solutii pentru clientii expusi riscului valutar, incercand sa creeze oferte care sa raspunda cat mai multora dintre situatiile particulare in care acesti clienti se afla.