"Cu soluţii generalizate nu reuşim să tragem, eu ştiu, un 'Pat al lui Procust', prin care să alocăm resursele atât de preţioase în perioada care urmează egal la toată lumea fără niciun fel de diferenţiere şi, de aceea, spuneam noi că măsurile individuale, analiza fiecărui client, a necesităţii fiecăruia erau cea mai bună administrare a resurselor financiare. Înţelegem foarte bine că a fost o precipitare şi că piaţa avea nevoie de această, hai să spunem, liniştire, printr-o măsură generală. Înţelegem foarte bine lucrul acesta, dar, totuşi, dacă acordăm această facilitate înainte de a şti să o măsurăm, exemplu pe nouă luni, asta ar însemna, dacă nu ar fi nevoie de această distanţă în timp, de nouă luni, ar însemna că am aruncat o resursă înainte de a şti pe ce perioadă trebuie plasată şi în perioada următoare această resursă să nu fie disponibilă acolo unde este necesar", a afirmat, marţi, Dănescu, la Digi 24, potrivit Agerpres.

Potrivit acestuia, în perioada următoare, va fi o luptă foarte puternică la nivel mondial pentru resurse financiare, iar cei chemaţi şi responsabili să administreze aceste resurse de data aceasta sunt băncile.

"Dacă în 2008 băncile au fost o problemă pentru criză, astăzi băncile reprezintă soluţia la criză. Acestea fiind spuse, cei care sunt chemaţi şi înţeleg să administreze resursa exact acolo unde este nevoie, exact pe măsura în care necesitatea se propagă în timpul crizei, acestea sunt băncile", a afirmat Florin Dănescu.

El a precizat că nu banca va decide perioada de amânare a plăţii ratelor la un credit, ci clientul, însă crede că majoritatea va opta pentru termenul maxim.

"Într-o situaţie de incertitudine, noi considerăm că majoritatea se vor duce totuşi spre o perioadă maximală. Cred că este un comportament de aşteptat, înţelept, de altfel, într-o situaţie din aceasta. Asta este analiza noastră şi ar fi fost poate mai bine să spunem, nu ştiu, trei luni, cu posibilitatea de prelungire, de exemplu", a spus oficialul ARB.

Dănescu a transmis clienţilor să aibă încredere în sistemul bancar că este "mai mobilizat ca oricând în a găsi toate soluţiile necesare pentru a evita, a reduce un posibil impact sau chiar a evita o criză financiară".

De asemenea, acesta a menţionat că au existat "nişte consultări" între reprezentanţii sistemului bancar şi Executiv, iar soluţiile prezentate de bănci au mers pe o perioadă mai scurtă şi pe posibilitatea de a nu aloca resurse şi celor care nu au nevoie.

Ordonanţa privind suspendarea plăţii ratelor la bănci a fost publicată luni seara în Monitorul Oficial, iar de această facilitate pot beneficia şi cei care îşi plătesc restanţele la credite până la data la care solicită o astfel de amânare la plată, a anunţat, luni, ministrul Finanţelor, Florin Cîţu.

"Ordonanţa care a fost trimisă spre publicare în această seară oferă clienţilor posibilitatea de a suspenda ratele până la 9 luni de zile şi se pot depune aceste cereri cel mai târziu până la 45 de zile de la intrarea în vigoare a Ordonanţei. Cetăţenii au 45 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei să depună aceste cereri. Iniţial, se spunea că facilitatea poate fi acordată doar pentru creditele care nu înregistrează restanţe la data instituirii stării de urgenţă pe teritoriul României. Am adăugat sau debitorii care au efectuat plata acestor restanţe până la data solicitării suspendării obligaţiei. Astfel, cei care îşi plătesc restanţele până la momentul în care fac solicitarea de amânare sau de suspendare a ratelor pentru 9 luni de zile pot beneficia de această facilitate", a declarat ministrul Finanţelor la finalul şedinţei de Guvern.

Potrivit sursei citate, statul garantează sută la sută dobânda la creditele ipotecare pentru o perioadă de cinci ani.

Pe de altă parte, reprezentanţii Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) şi cei ai Consiliului Patronatelor Bancare din România (CPBR) consideră că termenul de amânare pentru 9 luni a plăţii ratelor la credite poate duce la o alocare nejustă a rezervelor sistemului bancar, dăunătoare capacităţii de redresare a economiei.

"Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR), organizaţii care reprezintă toate instituţiile bancare active pe piaţa românească, consideră că abordarea individuală a cazurilor clienţilor, persoane fizice şi juridice, afectaţi de pandemia de COVID-19 reprezintă cea mai corectă şi eficientă abordare pentru soluţionarea reală a dificultăţilor financiare ale clienţilor, fără afectarea lichidităţii sistemului bancar", se arată în comunicatul celor două organizaţii.