Cotidianul britanic a descoperit ca o banca importanta din Anglia planuieste sa isi observe atent clientii, ca sa ii poata bombarda apoi cu reclame si oferte speciale, de fiecare data cand acestia acceseaza internetul ca sa-si verifice contul.

Desi practica este una obisnuita in Statele Unite, aceasta reprezinta o premiera pentru Marea Britanie.

Cum functioneaza sistemul

Bancile au acces la o multime de informatii despre comportamentul de consum al oamenilor, informatii pe care le-ar putea impartasi firmelor de publicitate.

Extrasul bancar al unei persoane ar putea arata, spre exemplu, ca aceasta prefera un anumit magazin online, in detrimentul altora. Aceste date, analizate de un specialist al bancii, pot fi apoi transmise, la cerere, unei agentii de publicitate sau direct companiilor interesate. Acestea, la randul lor, pot cumpara spatiu de reclama pe site-ul bancii, pentru a-si expune ofertele si reducerile personalizate direct catre consumatorul vizat.

De acest sistem ar putea beneficia insa si companiile care nu se numara printre preferintele imediate ale clientilor. Spre exemplu, cineva care obisnuieste sa manance la McDonald’s ar putea, odata logat pe contul bancar, sa primeasca reclame de la competitorii acestuia din industria de fast-food, KFC si Burger King.

E o chestiune de timp pana cand singura modalitate prin care bancile ne vor permite sa scapam de astfel de reclame va fi plata unei taxe separate.“

Firma americana Cardlytics, care a lansat tehnologii similare in America, a anuntat ca va incheia un contract cu o banca importanta din Marea Britanie in urmatoarele cateva luni, dar ca este in discutii si cu alte institutii financiare.

Sunt sigur ca e doar o chestiune de timp pana cand singura modalitate prin care bancile ne vor permite sa scapam de astfel de reclame va fi plata unei taxe separate. Popularitatea bancilor este oricum extrem de scazuta, iar oamenii vor fi foarte nemultumiti de aceasta masura”, e de parere Marc Gander, fondatorul organizatiei Consumer Action Group.

Intr-adevar, bancile sunt in acest moment disperate sa faca rost de bani, in contextul unei economii tot mai subrede si a legilor care le obliga la transparenta produselor oferite si a taxelor pe care le retin. Companiile financiare verifica deja modul in care ne platim facturile, pentru a decide daca ne acorda sau nu un credit. Dar acum bancile vor putea pentru prima data sa spioneze, la propriu, ce cumpara sau unde ia masa fiecare persoana in parte.

Jason Brooks, directorul Cardlytics, spune ca are in vedere mai multe banci din Marea Britanie. Acesta da asigurari ca nici o informatie care ar putea duce la identificarea personala a clientului nu va fi facuta publica.

In Statele Unite feedback-ul a fost unul foarte bun. Toate datele arata ca, odata ce consumatorii britanici vor intelege ca nu le vindem datele si ca punem mare pret pe discretie, vor reactiona in acelasi fel”, spune Brooks.

In America, atunci cand o persoana cumpara ceva de pe un site pe care a ajuns prin intermediul unei astfel de reclame, banca si firma de IT primesc, in medie, 10% din valoarea tranzactiei. Avand in vedere numarul tot mai mare de cumparaturi care se fac in mediul online, este usor de presupus ca intelegerile de acest tip, dintre banci si publicitari, vor aparea in curand peste tot in lume.