Multe dintre operatiunile pe care le faceti zi de zi cu ajutorul bancomatelor sunt taxate, dar aflati cat sunt comisioanele doar cand este prea tarziu si nu mai puteti renunta la tranzactie.

Iata cateva exemple:

Pentru fiecare retragere de la un bancomat de-al bancii care a emis cardul platiti in medie 0,25% din suma retrasa sau comisionul minim de 50 de bani. Asa ca, la 1000 de lei, veti lasa bancii 2,50 lei, iar la 10 lei, 50 de bani. ANPC vrea sa oblige bancile sa afiseze comisionul la fiecare operatiune.

Atentie, cele mai mari comisioane sunt la bancomatele altor banci. Numai pentru interogarea soldului costa 2,50 lei. Daca, sa zicem, retragem 1000 lei platim 16 lei. Adica 18,50 lei. S-ar putea sa ne razgandim, iar bancomatul trebuie sa ne ofere aceasta posibilitate.

Si nu sunt singurele operatiuni taxate. De fiecare data cand va schimbati PIN-ul, unele banci percep un comision de 50 de bani. La un transfer catre alt cont dintr-o alta banca este posibil sa platiti un comision de aproximativ 4 lei.

A patit-o chiar si presedintele ANPC, care dupa ce a vazut ca exista sute de astfel de reclamatii a decis sa rezolve problema.

Marius Dunca, presedintele ANPC : "Am incercat sa scot bani si mi-a zis ca nu erau suficiente fonduri. Oamenii trebuie sa fie informati care sunt comisioanele"

Ordinul ANPC se afla in dezbatere publica, iar dupa consultarea cu Bancile ar urma sa fie publicat in Monitorul Oficial si va intra in vigoare cel mai probabil pana la sfarsitul anului.

Bancile vor fi obligate sa afiseze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operatiunilor pe care un client doreste sa le efecuteze cu un card de debit sau credit, exprimate in suma exacta, nu procentual, potrivit proiectului ANPC.

Bancomatele trebuie sa afiseze pe ecrane toate informatiile legate de costurile tranzactiei, in ordinea operatiunilor efectuate de catre client, acesta avand astfel posibilitatea de a renunta la operatiunea respectiva, fie ca este vorba despre eliberare de numerar, transfer din cont, plati de facturi sau alte servicii solicitate. 

Informatiile trebuie sa fie vizibile si usor de citit, precizand suma exacta pe care o persoana o are de platit pentru fiecare operatiune, nu procentul perceput. 

Totodata, dimensiunea literelor/cifrelor trebuie sa fie egala cu restul caracterelor de pe ecranul ATM-ului. 

Daca se blocheaza sau se retine cardul de debit/credit in bancomat, insitutia de credit care detine ATM-ul are obligatia sa informeze clientii respectivi pe ecranul terminalului despre termenul maxim de recuperare a cardului si numarul de telefon la care clientul poate apela in aceasta situatie, cu intervalul orar specificat in care poate contacta banca. 

ANPC asteapta propunerile si observatiile pentru proiectul in dezbatere in perioada 1-11 septembrie. In prezent, bancile nu afiseaza la bancomate costurile privind tranzactiile care se pot efectua la ATM-uri.

Bancile reclama timpul scurt de dezbatere pe comisioanele la ATM si ca nu au fost consultate de ANPC 

Consiliul Patronatelor Bancare din Romania reclama timpul relativ scurt de dezbatere publica acordat de ANPC, precum si faptul ca nu au fost consultate anterior publicarii proiectului legat de comisioanele ce trebuie afisate la bancomate. 

"Orice masura menita a satisface acest obiectiv, inclusiv aceasta initiativa recenta a ANPC, va fi sprijinita de catre CPBR cu conditia ca asemenea masuri sa fie implementate in mod constructiv si sa nu produca distorsiuni in piata. Astfel, in ceea ce priveste proiectul de Ordin al ANPC, CPBR considera ca ar fi trebuit initiat un proces consultativ mai amplu, care sa cuprinda si reprezentanti ai comunitatii bancare inca dinaintea publicarii proiectului, pentru a putea discuta diferitele aspecte de ordin tehnic si operational ce tin de asemenea initiativa si a evita astfel posibile reveniri asupra formei initiale", potrivit Consiliului Patronatelor Bancare din Romania.

"Va trebui ca bancile sa-si faca cunoscute punctele de vedere asupra aceste initiative si in mod independent, fiindca fiecare are particularitatile sale, legate de numar de clienti, numar de ATMuri etc. La modul general vorbind insa, este de la sine inteles ca ar trebui luati in consideratie o serie de factori inainte de lansarea unui astfel de proiect, ca de pilda cadrul legal, posibilitatile tehnice de a implementa astfel de masuri, cat si costurile asociate implementarii unor asemenea aplicatii, inclusiv cine va suporta aceste costuri si ce impact ar putea avea aceste costuri in relatia dintre clienti si banci", mai comunica CPBR. 

CPBR considera ca aspectele enumerate sunt importante si nu pot fi trecute cu vederea in lansarea unor asemenea initiative. 

"Bancile membre ale CPBR sunt, bineinteles, deschise in a discuta aceste aspecte cu ANPC si sunt in egala masura interesate sa afle daca ANPC a structurat aceasta propunere legislativa pe baza un studiu sau program care evidentiaza impactul si/sau consecintele acestor masuri asa incat sa produca efecte benefice si corecte in piata. In functie de astfel de considerente si tinand cont de faptul ca pana la acest moment bancile nu au fost consultate in privinta acestei initiative, ramane de vazut daca perioada de consultare propusa de ANPC va fi de ajuns pentru a servi scopului avut in vedere si a contribui la intarirea echilibrului in piata", se mai spune in nota CPBR.

Consiliul Patronatelor Bancare din Romania a fost infiintat in acest an si cuprinde sase dintre cele mai mari banci din Romania: BCR, BRD, Raiffeisen, UniCredit - Tiriac, Volksbank Romania si ING Bank Romania.